Vragen over QAM en sparrenbossen filteren

R

Rfboy

Guest
Hi all,
Ik heb een vraag over het filteren van een signaal met behulp van fir filters.
Ik ben Tring filteren een QAM signaal met een root gerezen cosinus pulsee vorm filter en mijn filter hebben twee ingangen bits en 15 bits output.Na het filter Ik heb een DAC met een 10 bits resolutie.

Hoe heb ik om te kiezen op de juiste wijze het filter output bits om verbinding te maken met de DAC?

Als de simbol tarief is 10 MHz wat moeten de frequentie klok voor het filter met behulp van een rekenkundig distribuited parallel filter?

Is de juiste keuze te hebben een filter met twee input bits in plaats van twee aparte filters met 1 ingang beetje?

Tx a lot.

Hi RFboy,

U zegt dat uw inbreng heeft 2 bits.Zijn er 2 bits voor I en 2 bits voor Q (dat
wil zeggen met behulp van 16-QAM) of 1 bit voor I en 1 bit voor Q (dwz 4-QAM = QPSK)?

Op welke wijze dan ook, de FIR filter coëfficiënten moeten worden aangepast zodanig dat de piek-uitgang maakt gebruik van al het bereik van het register, en vervolgens sluit u de meest significante bits van de DAC.Als de DAC maakt t een 1 / 2 LSB gecompenseerd, het resultaat moet worden afgerond met het oog op de intrekking van de 1 / 2 LSB DC component (maar deze fout is echt klein met 10 bits).

Groeten

Z

Hey Zorro, mijn systeem is een 16 QAM, zodat er twee bits voor I en twee bits voor Q.
Wat is de juiste keuze:

1) Uitvoeren van twee filters voor I en twee voor Q een filters voor elke bit, en daarna optelling van de resultaten om de DAC.

2) Uitvoering van een filter met twee bits input voor I en een filter met twee ingangen bits voor Q.

Tx voor de suggestie over de schaalvergroting van de coëfficiënten.Dag

Hi Rfboy,

moet u twee identieke filters, een voor I en een voor Q. De waarden in de vertragingslijn zijn twee bits breed (b1, b0), maar ze respresent numerieke waarden zijn bijvoorbeeld:

b1 b0
11 => -3
10 => -1
00 => 1
01 => 3

Als de coëfficiënten zijn N-bits, je moet in principe multiplicatoren van N bits met 3 bits, omdat 3 bits zijn nodig voor het vormen van de waarden van -3 tot 3.
Maar het is mogelijk gebruik te maken van een eenvoudiger logica in plaats van algemene multiplicatoren.Bijvoorbeeld, als de overdracht tussen de bits en waarden is zoals in de tabel hierboven, de logica van de vermenigvuldiging van de coëfficiënt C door de datum (b1, b0) die in een kraan van de vertraging lijn zou zijn:

R = C;
indien b0 == 1 dan R = R 2 * C (dwz toevoegen C verschoven ene plaats naar MSB)
indien b1 == 1 dan verandert het teken van R

Groeten

Z

Hey Zorro,
dank u voor uw hulp!

Nu heb ik een andere vraag:

Het ingangssignaal van het filter is een datasnelheid van ongeveer 8.592 MHz en ik zal gebruik maken van een 34.368 MHz bemonstering frequecy voor de coëfficiënt van het filter, wat is de juiste frequentie klok als ik wil op de uitvoering van een volledig parallel fir filter?

Weet je dat sommige aspecten van het @ ltera fir filter tool?

bedankt

Hallo jongen,

U gebruikt 4 monsters per symbool.OK.Een efficiënte manier om de uitvoering van het filter is in de vorm van een interpolator interpolatie filter met een factor 4 met behulp van meerfasemeters filter structuur.Een interpolator filter aanvaardt input data op een frequentie en genereert output tegen N keer dat gegevens tarief presterende M / N-operaties in plaats van M, waarbij M is het filter orde.
Zie bijvoorbeeld het hoofdstuk over multirate Digital Signal Processing in het boek van Proakis en Manolakis: Digital Signal Processing.
Sorry, ik weet het niet weten @ ltera fir filter tool.
Groeten

Z

Met behulp van meerfasemeters filter is zeer gecompliceerd in de ASIC implementatie.Gewoon herhalen input monster door 4 keer en filteren.U moet het onderzoek naar de schade door deze aanpassing.

Hi spweda,

Ik ben het niet met u eens.Een meerfasemeters filter is niet ingewikkelder dan de andere FIR filter.
De herhaling van de steekproef N keer is het equivalent van een meerfasemeters interpolatie filter met overdracht functie 1 z ^ -1 ... z ^ - (N-1); het is een lowpass filter.Daarna zou je een filter dat geeft cascaded met deze, de gewenste transfer functie.
Met een meerfasemeters filter, de totale orde van de filter is ongeveer hetzelfde dan de volgorde van de genoemde filter, maar er is een belangrijke vermindering (N maal) in het aantal benodigde berekeningen.
Groeten

Z

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back