Hulp bij oude PTT bel gebruiken als deurbel?

jvaart

New member
Hoi,

Ik heb een oude PTT bel op de kop weten te tikken en zou deze graag als deurbel gaan gebruiken. Ik heb nu echter geen idee hoe ik deze aan moet sluiten. Ik hoop dus dat iemand hier mij kan helpen ;-) Ik heb een foto van de bel, en van de bedrading aan de binnenkant toegevoegd. Verder heb ik ook snel een schematische weergave van de bedrading gemaakt.

Helaas hangen sommige draadjes los en weet ik dus niet wat het originele schema is. Toen ik de bel kreeg, zaten twee draadjes los (aangegeven met een vraagteken in het schema: de rode en de blauwe tussen de twee spoelen). De blauwe heb ik vastgesoldeerd omdat ik vermoedde dat deze de spoelen moet verbinden. Van de rode weet ik echter niet waar die naartoe moet. Verder weet ik ook niet wat voor spanningsbron de bel nodig heeft.

Vraag 1 is dus: wat is het originele schema en wat voor spanningsbron moet ik hierop aansluiten om de bel te laten rinkelen?

En vraag 2 is vervolgens: hoe kan ik deze vervolgens aan een deurbel aansluiten?

Alvast hartelijk dank voor de hulp!
 

Attachments

  • ptt-bel.jpg
    ptt-bel.jpg
    2.4 MB · Views: 1,522
  • ptt-bel-bedrading.jpg
    ptt-bel-bedrading.jpg
    2.2 MB · Views: 938
  • ptt-bel-schema.png
    ptt-bel-schema.png
    2.5 KB · Views: 1,287
Het is een telefoonbel, d.w.z een extra bel voor buiten of in een fabrieks- of kantoorhal en wordt aangestuurd met een wisselspanning van 24 of 48 volt 25 Hz.
Als je 24 volt 50 Hz gebruikt geeft hij een meer ratelend dan bellend geluid.Het is een gepolariseerde bel, d.w.z. dat het anker magnetisch is en door de wisselspanning door de ene spoel en als de spanning omkeert door de anderer spoel wordt aangetrokken. Dit werkt goed bij de tragere 25 Hz wisselspanning maar niet zo fraai bij 50 Hz.De bellen zullen dichter bij elkaar gezet moeten worden wat door verdraaien moet kunnen want ze zitten exentrisch.
Het elektrisch schema is eenvoudig want afhankelijk van de aansluitspanning zijn de spoelen in serie of parallel geschakeld.Als hij alleen maar bromt, zit een van de spoelen verkeerd aangesloten en moet je van één van de spoelen de aansluiting omwisselen.(dat komt omdat dan beide spoelen op het zelfde moment het anker aantrekken of afstoten en de klepel (het anker) dus in het nidden blijft staan.Probeer eerst de spoelen in serie op 24Volt en als het tegenvalt pas parallel proberen.
Je kunt met 24 volt gelijkspanning proberen of de bel werkt door steeds de aansluitdraden om te wisselen en het anker moet dan van de ene naar de andere kant omklappen.Sukses
 

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back
Top