helllllllllllllllllllllllllllp pgming micro-controller flash

M

mdeepamenon

Guest
hoe te programmeren het flash-geheugen van de mocrocontroller?gelieve te verklaren met behulp van een microcontroller.

Hoi
U moet een programmeur boord om dit te kunnen doen
Op basis om uw MC, het zal haar programmeur

Bedankt

Elk micro is anders, dus de beschrijving van het proces is niet echt zinvol.

de zuivere intercommunales.Je zet het onderdeel in de programmering modus, dan stuurt de gegevens serieel, stuur dan een "start programmering" commando (ook in serie) en het deel doet de programmering intern.Je hoeft alleen te wachten in deze tijd (indien niet controleren).Wanneer u klaar bent met programmeren, kunt u leest de gegevens opnieuw in serie, om te controleren is.
Maar andere micro's zijn verschillend.Neem de 89C52 van Philips.Ze kunnen worden geprogrammeerd in cuircuit, met behulp van de interne bootloader, maar ze kunnen ook worden geprogrammeerd extern, het versturen van de gegevens uit een parallelle relatief conventionele programmeur.Je moet de oscillator draait, omdat het micro doet intern gegevensoverdracht.

Zoals u kunt zien, dingen kunnen heel verschillend, dus je moet alleen controleren of het gegevensblad / programmeringsdocument voor uw kant.

eigenlijk wil ik dat de micro-controller te programmeren circuit, in toepassing.het flash-geheugen moeten worden geprogrammeerd.is het mogelijk om dat te doen?
wat is het verschil tussen de configuratie-gegevens en de firmware?

Hoi
PIC-microcontroller hebben in circuit programming optie.
F / W is de code die u schrijven naar je werk doen.Terwijl de configuratie-gegevens is een schriftelijke gegevens voor het configureren van de hardware-middelen van de microcontroller.

Bedankt
Haytham

is het mogelijk om direct naar de micro-controller flits in de ontwikkeling boord van de PC?
in mijn aanvraag heb ik verschillende subsystemen toepassingen.de sub-toepassingen worden gekozen met een pc.de code voor de verschillende sub-toepassingen moeten worden aan de micro-controller pas na de keuze van die specifieke toepassing.
de code moet verzenden naar het flash-geheugen.
hoe is het mogelijk?

Ja, onder de controle van het micro dat moet haar FLASH.
Aangezien de raad van bestuur wordt aangedreven en draait terwijl u de update plaatsvinden,
is het beste gebruik te maken van een bootloader in de micro dat moet zijn FLASH bijgewerkt.De bootloader kan dan een brief schrijven naar de micro's eigen FLASH.Zich te beroepen op de bootloader die u nodig hebt voor het verzenden van een aantal speciale commando of verzoek.

Als u met PIC's (of enig ander deel van die materie),
controleert u of het onderdeel dat u hebt ondersteunt interne schrijft naar de Flash.Anders is deze aanpak niet zal werken.

De communicatie tussen het deel dat stuurt de update-code en de micro dat moet haar FLASH kan worden gedaan over SPI, I2C, parallelle interface, enz.

Hi Deepa,
Zijn precies zoals genoemd in het bovenstaande bericht, De bootloader is een programma dat zich in een klein gedeelte van de flitser van de PIC.In 18F452 dat we had gewerkt in haar een 512 Byte Boot Blok en het heeft te schrijven ingeschakeld door de configuratie bytes van de bootloader programma.
Branden de juiste bootloader firmware op de PIC18F microcontroller.Tenzij de firmware is geconfigureerd voor het gebruik van de interne oscillator, is geconfigureerd met HS oscillator type.U wilt dit veranderen als u niet van plan om met een frequentie van 4 MHz tot 40 MHz kristal op pinnen OSC1 en OSC2.Voor PIC18F1x20, de Config bits kan worden ingesteld op het gebruik van interne RC oscillator klok (zoals gedefinieerd in CONFIG1H).Het wordt sterk aanbevolen om het CPB en WRTB bits in CONFIG5H en CONFIG6H op code bescherming van de boot sector (in dit geval, CONFIG6H en CONFIG6H moet worden ingesteld op 0xBF).De rest van de Config bits kan worden gewijzigd met de bootloader toepassing.
Macht op de PIC18F apparaat.De eerste keer dat de bootloader firmware draait, het blijft in de boot modus totdat zij ontvangt haar eerste programma.
Als u have Hitide, de IDE van de HiTech C, U kunt de Bootloader templetes van de taal templetes.Maak de nodige wijzigingen in de configuratie bytes en branden met behulp van de juiste toepassing.
Zodra de bootloader is binnen de PIC, u kunt de subprogramma met behulp van de seriële interface en HyperTerminal.Zorg ervoor dat u het configureren van het protocol en het programma moet wachten op de seriële gegevens totdat hij wordt ontvangen
Als ur ook werken in de Microchip PIC U kunt de asm versie van de bootloader van Microchip zelf ..
Alleen zoeken in de site ..
Best of luck, ..,

in applicatieprogrammering steunt slechts enkele microcontrollers.voor PIC's moet u gebruik maken van bootloader (werken met andere, zoals 16f87x serie) of soortgelijke AT89C51rdx serie

Vraag:

Wat betekent "In-Circuit" verstaan?Ben ik begonnen met programmeren PIC (simpele), maar tot dit punt heb ik niet begrepen wat in circuit betekent.Gelieve toe te lichten ...

Thanks in advance --- ---
xcircuit

betekent dit dat u het programma, terwijl het in het circuit
zonder rekening te houden met het uit

hoi,
net begonnen programmering zuivere en nu zijn er library functies te bereiken doel.Ik gebruik het voor nu.later, als ik vertrouwd met de PIC programmeren,
ik krijg de volledige informatie over het schrijven en lezen van de flitser.Ik adviseer hetzelfde.

In-circuit programming
': de chip kan worden geïnstalleerd op een plank, maar je kan bieden aan de macht en Vpp,
alsmede gegevens en klok via een andere 2 lijnen en je programma's die zij op die manier.Echter, de macht om de chip wordt meestal geleverd door middel van een jumper, die wordt verwijderd, zodat u van toepassing zijn bevoegdheid om de chip te programmeren die u nodig heeft, niet op het hele bord.

Ten tweede, de Vpp meestal moet worden losgekoppeld van de rest van het circuit (meestal via een andere jumper) omdat u mogelijk niet van toepassing 12 ~ 13V naar ongeacht de Vpp is aangesloten op dat bord.Bijvoorbeeld, als u een PIC, de / MCLR / Vpp pin kan worden aangesloten op een reset-circuit.Meest waarschijnlijk dat circuit niet kan 13V op de uitgang.

Bovendien is de klok en de data lijnen van de chip moet hebben of jumpers te scheiden van de rest van het circuit, of ten minste een aantal weerstanden in serie met hen,
zodat wanneer u rijdt met de klok en de gegevens van deze signalen niet te rijden wat normaal aangesloten op deze lijnen op het bord.Zo heeft de weerstanden fungeren als "scheidingstekens".

Zoals u kunt zien, in-circuit programming 'betekent gewoon dat u enkele signalen om te gaan met (slechts 4, vermeerderd met de grond) en zodat ze gemakkelijk kunnen worden geïsoleerd en er zijn geen andere eisen, zoals de klok, dat op een bepaalde frequentie,
enz. .
Programmering zuivere in-circuit is iets waar ik het meest van de tijd op het werk.

Nu, in-circuit programming 'betekent niet zelf-programmering te ontwikkelen.Alle bovenstaande betekende je had voor de levering van elektriciteit, Vpp, klok en gegevens van enkele externe programmeur, hoewel de chip is al geïnstalleerd op het bord.Echter, de chip niet te weten hoe te programmeren zelf, dat werd gedaan door de externe programmeur.

Self-programmering: de chip is geïnstalleerd, draait de hele raad actief is en de chip krijgt zijn gegevens van een externe chip of zelfs een on-board-chip en deze programma's zelf, zonder de noodzaak voor een Vpp en loopt de spanning op de hele boord loopt op.Self-programmering: de chip is om te weten hoe te programmeren zelf, en dat is de taak van de bootloader.Meestal is de bootloader heeft voor het lezen van de gegevens uit sommige apparaat en schrijf het op sommige register zorgt ervoor dat het wordt overgedragen aan de flitser.De bootloader controleert nu hoe en waar de gegevens worden geschreven, in tegenstelling tot de externe programmeur.

Wees er zeker van de chip die u gebruikt kan programma zelf.Bijvoorbeeld, een PIC16F877 kunnen programma zelf, maar een PIC16F84 kan niet, hoewel beide FLASH-gebaseerde apparaten.Wees er zeker van te controleren.

Ik zal zeker aanbevelen uControllers met ICSP.

Geloof me, na enige tijd zult u een hekel aan het gebruik van externe programmeur tijdens het testen en ontwikkeling.

Begin met ICSP / ICD, en gebruik vervolgens Gang programmeur in de productie.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back