Basic optische vraag

S

sheraz.pervaiz

Guest
Waarom indirecte band gap materialen niet licht uitzenden?

Quote:

Silicium is wat bekend staat als een indirecte band-gap materiaal.
Wat dit betekent is dat als een elektron gaat van de onderkant van de geleiding band naar de top van de valentie band, moet ook worden onderworpen aan een significante verandering in de dynamiek.
Dit alles komt over van de details van de band structuur voor het materiaal, die we ons niet zullen bezighouden met hier.
Zoals we allemaal weten, wanneer er iets verandert staat, moeten we nog besparen niet alleen energie, maar ook momentum.
In het geval van een elektron gaande van de geleiding band om de valentie band in silicium, beide van deze zaken kan alleen worden behouden als de overgang ook een set van gekwantiseerde rooster trillingen, genaamd fononen creëert.
Fononen bezit zowel energie en impuls, en hun creatie op de recombinatie van een elektron en gat zorgt voor volledige behoud van zowel energie en impuls.
Alle energie die het elektron geeft in geleiding gaan van de band om de valentie band (1.1 eV) belandt in fononen, dat is een andere manier om te zeggen dat het elektron opwarmt het kristal.

Ik herinner me enkele maanden geleden hoorde ik over een aantal succes bij het maken van Si lasers

Echter, heeft onlangs een onderzoek door Intel ontwikkelde een all silicium laser bron die kan worden uitgevoerd met behulp van CMOS-technologie, controleert u de onderstaande site als ur geïnteresseerd

http://www.intel.com/technology/silicon/sp/index.htm

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back