Wat is de makkelijkste manier om te zetten binair naar BCD

N

Nike

Guest
Ik heb een teller die telt van 0 tot 31 (gebaseerd op een optionele stappen van 1,2,4) in binaire.Dan moet ik deze code om te zetten in BCD (tientallen en eenheden te weten: de binaire waarde van 17 is 10001 en ik moet om te zetten in 0001, die decomal is 1 en 0111 die decimaal 7 voordat ik ze naast elkaar) en dan moet ik het display van de decimale waarde op 7-segments display.En ik ben met behulp van de Xilinx ISE6 schema te ontwerpen het circuit.

Wat is de makkelijkste manier om een circuit design om deze binaire waarde om te zetten in BCD?Moet ik naar K-kaarten of gewoon de waarheid te trekken tabel en beschrijf de functies van daar.

U kunt gewoon een micro-controller binaire code om te zetten naar BCD.Bent u bekend met microcontroller?

Ik ben niet mag gebruiken code.Ik ben alleen toegestaan om logica te gebruiken En, Nand, Or, XOR en omvormers plus flip-flops aan dit circuit design.In principe moet ik de schakeling met logische poorten ontwerp als je weet wat ik bedoel.

Ik kan niet denken aan een eenvoudige benadering, behalve een klein 32x8 rom met de waarheid tafel te gebruiken, maar dat kan worden tegen uw project regels.

Ik denk dat je al hebt het recht idee: zet de waarheid op tafel boolean vergelijkingen met behulp van K-kaarten, of eenvoudige inspectie of engineering software, of wat benadering lijkt makkelijkst aan jou.

Met behulp van Couleur's Technique (BIDEC), een binair getal (de meest significante bit, MSB) eerste is verschoven en verwerkt, zodanig dat de BCD-equivalent wordt verkregen wanneer de laatste binaire bit is geklokt in het register.

De basisregel is: als een 4 of minder is in een decennium, verschuiving met de volgende klokpuls, indien 5 of hoger in een decennium, voeg 3 en vervolgens verschuiving bij de volgende klokpuls.

Voor meer informatie:

BIDEC Een Binary-to-decimalen of Decimaal-to-Binary Converter, JF Couleur, IRE Transactions on elektronische computers, Vol.EG-7, pp313-316, IRE, 1958.

Nee, ik ben alleen toegestaan om logica gebruiken En, Nand, Or, XOR en omvormers plus flip-flops aan dit circuit design.En de K-kaart gaat zeer moeilijk te stellen en neemt veel tijd omdat ik een 5 bits K-kaart nodig hier.Kent u alle software op het internet dat de K-kaart werk doet en laat ook zien wat het doet door middel van schema's, zodat ik weet whats happening en kunnen uitleggen ten tijde van de demonstratie?Omdat de opstelling ervan met de hand zal zijn een hel van een baan.en heeft een zeer hoog risico van het maken van een fout.Met behulp van Couleur's Technique (BIDEC), een binair getal (de meest significante bit, MSB) eerste is verschoven en verwerkt, zodanig dat de BCD-equivalent wordt verkregen wanneer de laatste binaire bit is geklokt in het register.
De basisregel is: als een 4 of minder is in een decennium, verschuiving met de volgende klokpuls, indien 5 of hoger in een decennium, voeg 3 en vervolgens verschuiving bij de volgende klokpuls.Ik heb niet helemaal begrijpen wat u zegt, maar ik ben er de veronderstelling dat ik moet een soort van comparator?Ik kan geen gebruik maken van hekken of andere logische circuits dan wat ik genoemd.Kunt u uitleggen dat deze methode wat meer als dat methode is mogelijk met behulp van poorten die ik heb genoemd?

Voor een eenvoudige binaire teller kunnen we doen om bcd als volgt!

Code:

module bin_bcd_counter (/ * AUTOARG * /

/ / Outputs

teller

/ / Ingang

CLK, reset_n, cnt_bcd

)

input CLK, reset_n;

input cnt_bcd;

output [7:0] counter;

reg [7:0] counter;

reg [7:0] counter_nx;

altijd @ (posedge CLK of negedge reset_n) beginnen

if (! reset_n) beginnen

counter <= 0;

end else begin

counter <= counter_nx;

eindigen

eindigenaltijd @ (/ * AS * / cnt_bcd of contra) beginnen

counter_nx = counter 1;

if (cnt_bcd) beginnen

if (counter_nx [3:0]> 9) beginnen

counter_nx [3:0] = counter_nx [3:0] 6;

counter_nx [7:4] = counter_nx [7:4] 1;

eindigen

if (counter_nx [7:4]> 9)

counter_nx [7:4] = counter_nx [7:4] 6;

eindigen

eindigenendmodule / / bin_bcd_counter

Back to basic digitaal ontwerp ....
31 bits twee 7 segmenten maakt K-Kaart en doe de boolean.

Nike

De Couleur's Technique (BIDEC) maakt alleen gebruik Flip-flops en logica.
Met behulp van een PAL22v10 is het mogelijk om een 8-bits binair naar BCD converteren.Met behulp van twee PAL22V10 kunt u 16-bits omzetten naar BCD.
Als je erover nadenkt, zult u zien dat alleen een speciaal register verschuiving nodig is.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back