[Verplaatst] Vraag over het microprossor based design

M

mr_vasanth

Guest
We hebben een microprocessor met 16 bits adres lijn en 32 bit data lijn. Stel dat we alleen 16KB geheugen dat wordt geopend door deze microprocessor. Om toegang te krijgen 16KB geheugen adresregel LSB 14 bits van het adres lijn is voldoende. Maar wat zal er gebeuren als de microprocessor toegang probeert te krijgen een locatie die buiten 16KB? Hoe moet worden omgegaan, terwijl we een processor op basis van ontwerp?

Maar wat zal er gebeuren als de microprocessor toegang probeert te krijgen een locatie die buiten 16KB
Het kan grotendeels afhangen van de adresdecodering regeling geïmplementeerd in de processor en circuit design?. Typisch, in het echte hardware is misschien niet gedefinieerd of gewoon rond wikkelen, het aanpakken van de zelfde geïmplementeerd opslag over en voorbij.
Ik weet niet of deze discussie hoort thuis in het "Elektronische Elementaire vragen" sectie. Is de processor ontwerp wordt gedaan in een HDL? Als dat zo is, ik denk dat we de draad te verplaatsen naar een meer toepasselijke sectie. BigDog

Hi BigDog, Heb je enig idee wanneer we verlaten de adresruimte undefined, wanneer we wikkel rond en wanneer wij zullen het zelfde geïmplementeerd toegang tot opslag. Ik wil alleen maar om een ​​glimp van het verschil in de architectuur termen te krijgen.

Met een 64K adresruimte, 16K heden en de bovenste adreslijnen niet gedecodeerd, zou de 16K eenvoudig worden gespiegeld 4 keer. Dus bestemmingen 16384, 32768, 49152 zou hetzelfde zijn als meetpunt 0. Locaties 16385, 32769, 49153 hetzelfde als locatie 1, etc. (totdat je de volgende spiegel gebied). Met spiegel = niet een 'kopie' van een locatie / geheugen gebied, maar een en hetzelfde ding 'zichtbaar' op verschillende plaatsen. Dus schrijf locatie 16384, lees die waarde vanaf 0 etc.

@ RetroTechie - Goede uitleg. Ik heb eigenlijk een paar vroege ontwikkeling borden die dit gedrag vertonen. @ Mr_vasanth - uiteraard om deze wrap around / spiegelen gedrag alle adresregel moet worden gebruikt in de decodering regeling te voorkomen. Ik ga deze discussie te verplaatsen naar een meer geschikte sectie als ik voel het onderwerp valt buiten elementaire elektronica. BigDog

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back