P
pisoiu
Guest
Ik heb onlangs kocht een set van straling dosismeters gebruikt door Duitse troepen, type FH39. De set heeft twee soorten pen dosismeters, een met 50 röntgen schaal en andere met 500 Roentgen schaal. Deze dosimeters waren eigenlijk bedoeld om de totale geïoniseerde straling te meten over een lange periode van tijd, zeg een dag of twee. Wat ik ben geïnteresseerd is als het mogelijk is om een dergelijke dosimeter te converteren naar een apparaat dat ogenblikkelijk straling te meten door het aanbrengen van een versterking circuit om de ionisatiekamer. Ik ben geïnteresseerd om iets dergelijks met een geigerteller op te bouwen. Ik heb 20 pennen beschikbaar, zodat ten koste gaat van een of twee voor dit project zou geen probleem zijn. Het probleem is dat ik niet begrijp heel goed de fysica rond dit onderwerp en kunnen er enkele details die ik mis. Een ander probleem zou de calibratie van een dergelijk huis gebouwd apparaat. Uiteraard heb ik niet en ik zal niet in staat zijn om stralingsbronnen te schaffen, zodat de enige beschikbare bron, in het beste geval, is om hulp te vragen bij een medisch x-ray-faciliteit. Ik wil weten of een dergelijk apparaat zou kunnen worden gebouwd in deze voorwaarden. Groet,