Sortering van de transistor in Analog Layout

P

Prasanna Kumar

Guest
Hi All,

Waarom is dat in ANALOG LAYOUT de lengte van de poort is chiosen 2-5 maal groter thatn de minimale omvang.In een van de circuits de lengte is genomen 5um terwijl de gebruikte technologie was 0.35um.

Is er een bijzondere reden voor het kiezen op die manier of de reden is omdat van fabricageThanks in Advance

Dat doe je om te voorkomen shaort kanaal effecten die transistor lijden in kleine lengte apparaten
Je kon lezen op korte kanaal effecten voor meer diepgaande idee.
Ook voor een goede matching, proberen we hebben grotere W en L 'de minimale

Om het kanaal lengte modulation.In dit geval, zal het circuit niet worden verricht niet zozeer voedingsspanning variaties.

Een reden is voor performace, hoe groter de omvang, hoe minder de ruis.

Geachte Prasanna,

De oudere mensen hebben gezegd alles wat ik wilde zeggen.Maar laat me dingen samenvatten.
U wilt grotere lengtes omdat
1.We willen vermijden Kanaal Lengte modulatie-effecten
2.We willen voorkomen Drempel spanning veranderingen voor submicron apparaten te wijten aan kleine kanaal
3.Lagere 1 / f ruis voor paren input differentieel.
4.Andere korte kanaal effecten zoals Velocity verzadiging, impact ionisatie, enz.

Door al deze effecten modelleren van transistoren met behulp van de fundamentele vergelijkingen heeft echt ingewikkeld.Gebruik van grotere lengtes ook zorgt ervoor dat we nog steeds vasthouden aan het plein recht

Hi Guys Thanks a Lot!

Deze discussie heeft vrijgemaakt grootste deel van de problemen.Echt deze site is echt geweldig voor mensen zoals ik in VLSI.

Nogmaals thanks a lot

Ik zou willen toevoegen dat het gebruik van 2 ~ 5 maal de minimale L is hoofdzakelijk voor de lage frequentie circuits.Voor RF, is het gebruikelijk om de minimale L gebruiken voor het signaal apparaten (betekent input transistor) en grote L voor de huidige bronnen.De reden is dat een kleinere L geven een apparaat sneller en kleiner input capaciteit, zodat het circuit kan werken op de frequentie van ~ GHz orde.U kunt verwijzen naar de vele LNA of mixer artikel.

Er zijn vele redenen om L groter is dan minimaal hebben:

Er zijn al verscheidene hier besproken, zou ik ook:

- Noodzaak voor grote verhouding van W / L van 1 transistor W / L van een ander.Als je grote verhouding, maar niet zo veel zorg over de nauwkeurigheid van de verhouding: Voorbeeld-ratio 400:1 als u nodig hebt, kun je een transistor 20u/1u en de andere 1u/20u.

- Het creëren van een kleine W / L.U kunt dit doen als u een groter scala van spanningen voor de transistor te laten opereren in lineaire regio, bijvoorbeeld.

- Verminderen van de gevoeligheid voor delta-L-de verandering in lengte van de gieterij.Als u op 1u minimale lengte, heeft u misschien een delta-L van 0.4u.Dit betekent dat een apparaat met een getrokken (gespecificeerde) lengte van 1U kan zo kort 0.6u of zolang 1.4u (dit meestal hetzelfde zou zijn in de chip).

- Voltage Standoff.Op korte lengtes kanaal kan, velden pons-thru de "off"-kanaal en open een geleidend pad van bron tot afvoer.Langere apparaten zal helpen dit te verhelpen.

- Vermindering van lekstromen.Op een sample-and-, houdt bijvoorbeeld.Korte kanaal apparaten hebben meestal meer lekstroom dan langer kanaal apparaten.

Ik heb een twijfel ..Is het mogelijk zonder enige bijwerking de inrichting zo'n grote transistor als 400u/0.35u???
Wat zijn de kwesties tobe gezorgd ...
Thanks in advance

Normaal voor een extreme W / L als 400u/0.35u, zal de lay-out worden gedaan met meerdere kleinere transistors.

Normaal gesproken zou dit worden gedaan met strepen (voorbeeld 20 strepen, elk van 20u breedte).

Het kan ook worden gedaan met een wafel structuur, maar je hebt minder zekerheid van de werkelijke breedte of W / L die je krijgt.

Als u een extreme breedte gebruikt om een verhouding te krijgen, kunt u kunnen variëren in breedte en lengte een transistor in een andere.Door de Delta-L, delta-W en drempel verschillen tussen lange en korte, brede en smalle apparaten, de matching zal niet echt goed, maar je kunt krijgen een onjuiste echte grote verhouding vrij gemakkelijk:

Voorbeeld behoefte 400:1.Je kan gebruik maken van een apparaat dat is 400u/0.35u en een ander dat 1u/0.35u is om deze ratio te krijgen.U kunt ook gebruik maken van een apparaat dat is 20u/0.35u en een tweede apparaat dat 1u/7u is dezelfde verhouding te krijgen.De chip gebied zou 140U ^ 2 voor de eerste optie, maar alleen 14u ^ 2 voor de tweede.De matching zal niet zo goed voor de tweede, als gevolg van delta-L meestal, maar het zou werken.

In werkelijkheid zou u waarschijnlijk gebruik ofwel 401 unit 1u/0.35u apparaten met 400 parallel voor de 400u groot apparaat, of u zou 40 eenheid 1u/0.35u apparaten gebruiken met 20 parallel voor de 20u/0.35u en 20 van serie voor de 20u/7u apparaat.

Lange kanalen vooral gebruikt in de huidige spiegels te verminderen lambda effect.
Zoals lambda omgekeerd evenredig met L. Groot gebied minder is de mismatch.

Aanpak skyismylimit vraag: Ik denk dat Gate verzet zou de belangrijkste factor beschouwd terwijl het doen van lay-out voor grote transistor worden.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back