RF transformator - verleden resonantie

S

shlomo22

Guest
Ik ben het analyseren van een RF-transformator.Elke spoel is een spoel met een parasitaire capaciteit in parallel.Dus de impedantie van elke spoel is:
JWL | | 1/jwC = JWL / (1-LCW ^ 2)
wat betekent dat de frequentie verhoogt de effectieve inductie stijgt, totdat op de resonantiefrequentie 1/sqrt (LC) de impedantie is oneindig, en langs de resonantiefrequentie is er een effectieve negatieve inductie, dwz een capaciteit.

Ik vraag me af of de transformator nog gebruikt kan worden bij frequenties hoger dan de resonantiefrequentie.Zeker, de capaciteit domineert zodat elke spoel is in feite een condensator geen inductor.Maar niettemin is de inductieve deel nog steeds de uitvoering van de huidige en het creëren van magnetische velden, dus het spanning moeten brengen in de andere spoel, toch?Zo ja, moet de transformator nog werk?Zal het echter wel een of andere manier "minder effectief" vanwege de capaciteit die aanwezig is, en zo ja, hoe?Ik heb niet in geslaagd bedenken dat uit nog, als iedereen kan, help me.

Na het denken voor een tijdje, kwam ik tot de conclusie dat dit waarschijnlijk zou werken in theorie.Maar in de praktijk zouden de verliezen te hoog zijn en de Q te laag om bruikbaar te zijn.

Normaal gesproken is noch de belangrijkste (parallel) inductie van een transformator, noch de parallelle capaciteit en de respectieve parallel resonantie bepalen van de bruikbare frequentiebereik.Aangezien de belangrijkste inductie van een ideale transformator is in de buurt van inifinity, het is parallel resonantie frequentie is vrij laag en kan de gebruikte frequentiebereik overlappen zonder opgemerkt.

De kritische parameter is echter de lekkage inductie, dat een low-pass met de liquidatie capacitances vormen.Als de capaciteit niet kan worden teruggebracht, een strakkere koppeling van de windingen (lagere lekkage inductie) is een geschikt middel om de transformator bandbreedte te verhogen.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back