PIC 16F690 rekenoefening op .....

V

vortexmc

Guest
PIC 16F690 rekenoefening op ...... Hallo jongens. Ik ben momenteel bezig met een afstandsmeting toepassing met behulp van de scherpe afstandsmeter. Ik gebruik een PIC 16F690 microcontroller te lezen in het analoge spanning signaal van de afstandsmeter. De maximale afstand gemeten door deze sensor is 30cm. Het probleem dat ik ben heb is het schrijven van de wiskunde routine om de ADC waarde om te zetten ook afstand. Voor dit project, moet ik gebruik PIC assembler. De vergelijking voor de conversie is: volt = analogRead (Irpin) * 0,0048828125 afstand = 12,21 * exp (-1,15 volt) Ik ben een newbie op PIC montage, dus enige hulp zou helpen mij enorm me te helpen. De ADC is 10 bit. De exp is een afkorting voor exponent.

Ik moet PIC assembler te gebruiken
een niet-zo-slimme manier is om te controleren de floating point routines door microchip, een iets-meer-slimme manier is om erachter te komen een manier om het te doen met een vast punt wiskunde. de slimmere manier is het gebruik van C.

weet je zeker dat de afstand is 12,21 * e ^ (v-1.15)?? in uw geval, zou ik eerst voor een lineair mechanisme! (Iets wat zonder de "e")

Gewoon een opzoektabel (ADC waarde van de afstand). Geen complexe wiskunde nodig in PIC assembler. Om tabel door 'Flash programma te lezen' te openen. Om de tabel in uw favoriete taal te genereren. EX: JavaScript
Code:
 functie afstand () {var volt; var dist / / eenheid: mm var adcV; / / ADC-waarde / / build afstand tabel per ADC waarde document.write ("adcV2DIST: 
 "), Voor (adcV = 0; adcV <1024; adcV + +) {volt = adcV * 0,0048828125; dist = Math.floor (12.21 * Math.exp (volt - 1.15) * 10); if ((adcV% 16) = = 0) {document.write ("dw");} str = "" + dist + ","; len = str.length; spc = ""; for (i = 0; i

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back