Over de poly weerstand voor analoge circuit design ..

R

rozetten

Guest
Naast rsh, heb ik gezien het model kaart, die de spanningsval coëfficiënt (2e orde), temperatuur coëfficiënt en Rend omvat.Lengte en breedte gecompenseerd worden als goed beschouwd.Ik vraag me af of de ingewikkelde poly weerstand model is echt noodzakelijk voor analoog ontwerp?Het is een hard werken om het apparaat model met zo veel parameters (B, L, R, Rend ...) na alles.

De temperatuur en voltage afhankelijke veranderingen in de weerstand waarden misschien niet erg belangrijk als de verhouding, in plaats van de absolute waarde van de weerstanden belangrijk is.

Maar in sommige gevallen, zoals CONSTANT GM BIAS CIRCUIT, RC gebaseerde filters etc, de absolute waarde van de weerstand van belang is.Voor dergelijke gevallen is het gebruik van nauwkeurige weerstand model is nuttig bij het controleren op de hoeken [temperatuur, proces, VDD variaties enz.].

Ik hoop dat de bovenstaande informatie zou zijn van enige hulp.

Het belangrijkste aspect van polysilicium bij het ontwerpen als een weerstand: korrelgrootte.

Polysilicon zoals wij die kennen is niet kristallijn van aard, meer van semi-kristallijn.Daarom is de effectieve weerstand is niet "lineair".Om in de buurt van lineaire weerstand (ohm wet), moet u beschikken over een minimale breedte voor poly.Gebruik dan de breedte als 1 blok grootte en bereken dan de lengte "blokken" formaat en dan leg je het uit.Het model wordt iets beter gestabiliseerd en dus hoef je niet echt zorgen te maken over de tweede orde effecten, tenzij als je gaat te veel precisie.(In dat geval volgt u de bovenstaande en maakt alle weerstanden zo groot is lineair, geen bochten dan ook; hebben dan 3-D-behuizing, het probleem LVS maynot get it!!)

Echter, na de lay-out zal de Monte Carlo-analyse helpen bepalen of de temperatuur, spanning, of etch effecten heeft geen merkbare invloed op het circuit.Monte Carlo analyse zijn alleen de moeite waard als je de minimale breedte correct.

Persoonlijke ervaring: Bij het ontwerpen van mijn opamp, de min. breedte was ongeveer 7um (graan sizeis veel kleiner).Ik werkte als 14um (te conservatief, maar werkt!).Ik nodig over 3.8kΩ.Elke m² ~ = 1 kOhm.Daarom mijn lengte was ongeveer 50um.Zijn groter, maar de korrelgrootte zal niet van invloed op mijn opamp prestaties.Thats what I needed.Als u niet met veel ruimte, ga dan voor 10um of zelfs 7um.Het zou moeten werken.Mijn gefabriceerd opamp werkte heel dicht bij simulatie ....

Tot slot, zorg ervoor dat je voldoende contacten aan beide uiteinden ...kunnen depreciëren uw prestaties.Vuistregel: als de daling over weerstand einde en de output van een circuit die de weerstand ≥ 5 ~ 10 mV feeds, dan heb je een probleem hebt ...Figuur uit contact weerstand en maken noodzakelijke aantal contacten, zodat een parallel weerstand kleiner is.

Hoop dat het helpt ..

Srivats

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back