Met Matlab functies binnen Fortran code: hulp nodig

C

confi999

Guest
Hallo,
Mijn werk is op numerieke technieken die bij het oplossen van ijle matrices, enz. Al mijn werk is in Fortran en ik heb bijna geen vaardigheid in Matlab.But ik zojuist gerealiseerd dat Matlab kan doen sommige berekeningen vrij gemakkelijk met de ingebouwde functies en ik willen maken van deze.Ik heb geen tijd om te leren Matlab diep of werk op matlab Fortran-communicatie (veel off-aandacht en hebben termijn binnenkort)

Enkele gegevens:
Ik moet bij het oplossen van Ax = b waar een zeer groot en schaars matrix (20000x20000 of meer).Op elk moment stap (iteratie) Ik moet bij het oplossen van dit systeem, get 'x' en hergebruiken voor verdere berekeningen in die stap.[A] is vast en vormden vóór het stopcriterium begint - maar vector 'b' verandert bij elke iteratie.Dus in het stopcriterium - i) vector "b" is gevormd, ii) de oplossing van Ax = b te vinden "x" iii)
het gebruik van vele andere (expliciete algebraïsche) vergelijkingen voor het berekenen van een aantal andere waarden / velden (magnetische velden) iv) behalve veldwaarden voor die stap en ga naar de volgende stap.Vervolgens deze stappen worden herhaald voor eens en weer.Ik doe stappen i), iii), iv) in Fortran en willen doen stap ii) in matlab.Eigenlijk heb ik de hele code geschreven in Fortran maar wilt doen sommige analyse door net te doen het stap ii) in Matlab.Kunt u mij adviseren, indien dat mogelijk is en wanneer, hoe kan ik dat doen?

Ik heb geprobeerd op te lossen Matlab Ax = b alleen voor een enkele iteratie.Dat betekent dat, ik kon lezen matrix [A], een geval van vector 'b' in Matlab (na het opslaan in bestanden van Fortran).Daarna heb ik ze opgelost in Matlab commando venster met 'bicgstab' commando (ook gebruikt "luinc 'preconditioner etc, hebben sommige matrix blokkeren enz.).Maar ik moet herhaaldelijk doen dit voor het hele systeem en ook 'b' vector in Fortran met behulp van de verkregen oplossing.Kunt u mij adviseren over dit.Thank you so much.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back