LM336 -> Weerstand spanningsdeler -> Transistor buffer ... probleem

J

juz_ad

Guest
Ik heb onlangs begonnen met het gebruik van de LM336 Zenerspanning referentie. Op advies heb ik hier ontvangen en elders heb ik gebufferde de LM336 uitgang. De LM336 met een op amp buffer getoond in (1) werkt zoals verwacht. Maar (2) niet. Is er een eenvoudige manier om een ​​transistor buffer te gebruiken om de spanningsdeler gevormd door R2 en R3 te volgen? Ik weet dat een op amp zal werken - maar ik zou graag een Transistor buffer te proberen (en ik wil graag begrijpen waarom dit eenvoudige schakeling werkt niet ...). Bedankt.

Bah - bedient me goed voor het starten van dingen zoals dit aan het eind van de dag. Ik gebruikte een 2N3906 - niet een 2N3904. Gebruiker fout - mijn slechte. : Roll: Dus - de kruising van de R2 en R3 is natuurlijk 2.5V zoals verwacht - maar ik ben een lengte van ca. 2.05V op de transistor Emitter ... Ik neem aan dat dat is ca. een diode druppel? Dus ik denk dat ik nodig om te compenseren voor dat als ik het instellen van de waarden van R2 en R3? Dankzij ... : Roll: ... opnieuw.

Je hebt gelijk, ik vergeet basis om emitter spanningsval :). U moet spanningsverlies te compenseren, maar ook R4 is te groot voor uw doel.

De transistorschakeling is in principe een emitter-volger (beter zonder R4). Dus, de uitgang Vbe onder de basisspanning. Dat varieert, en verschilt heel veel met de temperatuur. Het zal dus niet erg stabiel. (Ik typte dit terwijl andere antwoorden kwamen in, want ik ben bezig met te veel dingen tegelijk - maar ik zal laten.)

Je hebt geen vertelt een specificatie van de spanning nauwkeurigheid. Als je kunt leven met de nauwkeurigheid van een transistor spanningsvolger (-2 mV / K temperatuur coëfficiënt) en slechte belasting regelgeving, heb je geen behoefte aan een spanning referentie. Splitsen van een gestabiliseerde voeding zou voldoende moeten zijn.

Als je kunt leven met de nauwkeurigheid van een transistor spanningsvolger (-2 mV / K temperatuur coëfficiënt) en slechte belasting regelgeving, heb je geen behoefte aan een spanning referentie. Splitsen van een gestabiliseerde voeding moet voldoende zijn.
Dat is een interessante antwoord. Ik begon met de LM336 als een kleine stap omhoog van weerstand spanningsdelers met een op-amp buffer aan de uitgang. Als de potentiële variatie van een LM336 en een transistor buffer is niet beter dan de mogelijke variatie in de voeding (en voor mijn doeleinden Ik moet aannemen dat de voedingsspanning kan kopen + / -5% schommelen) - dan potentieel is er geen werkelijk voordeel (en hogere delen telling). Ik moet denken. Bedankt.

De belasting is aangesloten op de referentiespanning "buffer" (of wat je gebruikt op deze plek) moet worden beschouwd als natuurlijk. Deel count-en performance-wise, een 2,5 V shunt (bijv. LM385-2.5) of een serie referentie (bv LM4120-2.5) lijkt de voorkeur.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back