LC vreemd verschijnsel

B

billano786

Guest
Ik ontwierp een eenvoudige reeks gestemde schakeling bestaande uit van L & C. De waarde van L = 0.17mh en C = 10uF.De resonantiefrequentie komt dicht bij 3.3kHZ.
De DC weerstand van de spoel is ongeveer 5 milli ohm.Ik ben tuning het circuit van een functie generator eindversterker aangesloten op LC-circuit via een impedantie matching transformator (0,5 Ohm secundair).

Ik ben het waarnemen van een vreemd verschijnsel.De stroom bij resonantiefrequentie is door middel van LC-circuit is ongeveer 1A (RMS) en de spanning tussen ontwikkelde LC-circuit is 552 mV (RMS) me te vertellen dat de impedantie van de LC-circuit is ongeveer 555 milli ohm.De ingangsspanning van de primaire impedantie matching transformator is 3.3V

Kan iemand verklaren de reden achter dit en hoe deze te verminderen impedantie?

Uw onderdelen zijn groot genoeg dat de spoel ook shunt capaciteit en de condensator heeft serie inductie en series en shunt weerstand.Dit geldt vooral als je condensator is gepolariseerd type.Een ander mogelijk probleem is magnetische kern verzadiging.Schaal van de huidige door 10 en kijk of de spanning daalt met meer dan 10.

Probeer het verhogen van de inductie, zodat u een lagere waarde condensator die niet gepolariseerd kan gebruiken.

Als je de spoel, gebruik dan een pot met drie kern wikkeling gebieden om de capaciteit te verminderen.Gebruik ook een groot formaat kern.Als u koopt de spoel, gebruikt u een bestemd is voor thermische filteren die hebben grote draad en een kern die niet te verzadigen.

Ik ben al gebruik Gemetalliseerd Poly Propyleen Capacitors (1UF * 10), die zijn niet polair.Voor inductor gebruik ik een amorfe torus met verspreid gap (van Honeywell).De kern is zeker niet in te gaan op verzadiging.Alvorens te kiezen voor de kern ik grondig gecontroleerd de macht capaciteit.Ook is er geen verwarming van de kern.De kern is bedoeld om de macht filteren.

Eventuele opmerkingen?
Last edited by billano786 op 16 mrt 2003 4:54; bewerkten in totaal 1 keer

Heb je wind de spoel met een deel van zware draad?Probeer vijf of tien onderdelen van fijn geïsoleerde draad.Dit vermindert drastisch AC koper verliezen veroorzaakt door de nabijheid effect.

U kunt bepalen de Q door het meten van de spanning over beide deel.Dit geeft je een andere aanwijzing.De Q is de verhouding van het centrum meting voor de gehele meting wanneer wordt gemeten op de exacte resonantiefrequentie.Verdeel de reactantie van een deel door de Q om de efective serie weerstand.Kijk of dit je meting wedstrijden.

Een ander ding dat kan gebeuren is de AC weerstand van de draad is hoger dan de DC-weerstand.

Zoals winderig wijst erop, de spanning in het midden (waar L en C elkaar verbonden zijn) geeft een indicatie van de Q-waarde.Wees u ervan bewust dat in alle resonantiekringen het fysieke mechanisme voor het verkrijgen van de resonante Impendantie produceert een of andere extreme situatie: Parallel resonantie de huidige circuleren in het circuit wordt vermenigvuldigd met Q, terwijl in serie resonantie de spanning wordt vermenigvuldigd.

Dat hoge spanning kan in extreme gevallen zelfs leiden overslag, en dus shorts.Als gevolg daarvan je misschien zelfs een intern kort als het circuit eerste had een zeer hoge Q (en een lage impedantie je wilde), maar vervolgens iets zei "bang" te wijten aan de spanning stress, en nu ofwel de spoel of condensator kan worden beschadigd.Dergelijke gedeeltelijke Kortom lager de Q-waarde, rsulting dat de resonante spanning evenredig wordt verlaagd.En meet je een hogere totale impedantie.

Ook als u denkt dat de resonante impedantie ooit zou zeer dicht bij de DC weerstand, dream on.Het zal aanzienlijk meer zijn, moeten maar niet noodzakelijkerwijs 100 keer meer als nu!Een circuit heeft allerlei extra verliezen: Coil koper AC verliezen, coil kernverliezen, condensator interne verliezen.

Het feit dat u zich niet aan een wezenlijke verwarming is misschien omdat je alleen verstrooien ongeveer 1 / 2 watt totaal (1 A RMS, 555 mV).Als de onderdelen zijn omvangrijk genoeg zijn, is het moeilijk te lokaliseren waar het warmer wordt.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back