hulp nodig hebt met zenerdiode

H

hayowazzup

Guest
Hi wilde ik een zenerdiode gebruiken om een ​​breed scala van spanning te regelen. zeggen dat 20-70 V, heb ik geprobeerd met behulp van een RZ circuit met kwartaal watt weerstand, maar ik kon niet denken aan een manier om de zener te verhogen stroom zonder het doden van de weerstand. Als ik wilde alleen maar Vz = 11 tot 13V. Voor een 15V zener met 150uA die er doorheen stroomt, kreeg ik Vz = 11,5 V. dus ik vroeg me af of het veilig is / stabiel zenerdiode om te werken met zeer lage stroom?

Oh mijn vriend! je moet voorkomen dat een hoge stromen van zenerdiode (rechtstreeks) te krijgen. probeer dit circuit om uw doel te krijgen . kunt u uw zener met weerstand (serie) per v3. R6 is de lading. en u kunt gebruik maken van een 5,1 V zener met voorschakelweerstand per v1. als u v3, kan buiten gezet voltage veranderen. en de formule van die spanning = v3 (1 + R4/R5)

mijn gemiddelde is versie 3 is tussen de kathode van diode naar aarde! beste Lucks

De meeste mensen zouden lopen VCC Thru weerstand zener aan de grond. Dan zouden ze gebruik maken van een power NPN, sluit de collector naar VCC, Base om Zenerspanning, en voer de lading van de zender.

hi, @ goudsmid: waar is de uitgang van het circuit? is er een manier om het te maken zonder gebruik van een opamp? @ Bliff44: Ik heb geprobeerd dat, maar de weerstand niet te veel warmte af te handelen en zo de weerstand te stellen te groot is, zal de stroom te beperken door de zener.

Vervang de weerstand met een constante stroom bron BJT circuit.

Hoi, @ goudsmid: waar is de uitgang van het circuit? is er een manier om het te maken zonder gebruik van een opamp? @ Bliff44:. Ik heb geprobeerd dat, maar de weerstand niet te veel warmte te behandelen, en als de weerstand op een te groot is, zal de stroom door de zener
te beperken Misschien heb je verkeerd. Omdat de belasting wordt gebufferd door de β van de NPN transistor stroom, kan de stroom die thru de zenerdiode zelf erg laag, misschien 20 mA bij de volledige 70 Volt, zodat de stroom in de weerstand slechts 1,4 Watt. Gebruik een 2 watt weerstand en je zal helemaal klaar zijn. Als dat nog te hoog is een stroom in de zener voor uw werkelijke belasting, kunt u gebruik maken van een darlington NPN transistor verdere verlaging van de hoeveelheid stroom die de belasting wordt overheveling van de zener bias stroom.

Hi de out put is tussen de emitter van Q2 tot de grond (RL) is de lading. je kunt openen RL en zet je eigen last!. Dus de stroom van dit circuit kan tot 5 ampère! q2 nodig koellichaam als u wilt dat deze stroom. ja je kunt je doel te verkrijgen zonder opamp, maar regulering ratio zal naar beneden (uitval zal toenemen). kunt u gebruik maken van dit circuit als regelbare voeding als 0 tot 68 volt zo gezet ook. Groeten Goldsmith

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back