hoe om binaire converteren naar BCD of decimale in assembler

M

mohamed saleh

Guest
Ik wil weten hoe je binaire omzetten naar BCD of decimale in assembler ik wil een code dankzij

Hallo In de montage kunt u gebruik maken van een instructie die is DA dat betekent aanpassen Decimaal. Groeten

Dit is het routine om 16bit binary converteren naar BCD in montage voor PIC microcontrollers.
Code:
 CBLOCK 0x20 BCDvalH BCDvalM BCDvalL MCount NumbHi NumbLo endC,, Binary naar BCD conversie routine; 16 bit getal om te zetten is in NumbHi, NumbLo; resultaat is ingesteld in BCDval HML; HexBCD movlw d'16 'movwf MCount clrf BCDvalH clrf BCDvalM clrf BCDvalL BCF STATUS, C loop16 RLF NumbLo, F RLF NumbHi, F RLF BCDvalL, F RLF BCDvalM, F RLF BCDvalH, F decf MCount, F btfsc STATUS, Z terug adjDEC movlw BCDvalL movwf FSR noemen adjBCD movlw BCDvalM movwf FSR noemen adjBCD movlw BCDvalH movwf FSR noemen adjBCD goto loop16 adjBCD movlw d'3 'addwf INDF, W movwf Temp btfsc Temp, 3 movwf INDF movlw 30u addwf INDF, W movwf Temp btfsc Temp, 7 movwf INDF terug te keren eind

[Quote = mohamed Saleh] ik wil weten hoe binaire omzetten naar BCD of decimale in assembler ik wil een code thanks [/quote] je kunt simble methode gebruiken voor het omzetten van 8 bit binaire getal in decimale equivelt opgeslagen in het 3 geheugenplaatsen code voor 8051 familie (laten r0 bevatten het binaire getal en R1, R2 en R3 bevatten decimale equavelent) BIN_DEC: MOV A, R0 MOV B, # 100 DIV AB MOV R3, A, R3 BEVATTEN HONDERD AANTAL MOV A, B MOV B, # 10 DIV AB MOV R2, A; R2 BEVATTEN TIENDE AANTAL MOV R1, B; R1 BEVATTEN LINKS decimaal getal RET

hoe kan ik omzetten hex waarden die wordt gelezen uit teller op 0 van 89S52 aan binaire of decimale waarden

pls kan kan ik converteert hexadecimale waarden weer tellers opgevraagd om ascii decimale waarden die wordt verzonden naar de seriële buffer van 8952 microcontroller [size = 2] [color = # 999999] Toegevoegd na 30 minuten: [/color] [/size] Hoe kan kan ik converteert hexadecimale waarden bv (0x40, 0x12, 0x0A) opgevraagd van 89S52 tellers naar ascii decimale waarden bijvoorbeeld (64,18,10), die wordt verzonden naar de seriële buffer (SBUF) van 8952 microcontroller.

Hi! Door het gebruik van een look-up table .. Voeg de hex waarde aan de programcounter en bellen met de look-up tafel die zullen springen en retlw zal de ascii-waarde terug. Zoek naar look-up tafel en je zult zien wat ik bedoel. Regads / Morgan

kunt u mij helpen 8bit naar decimaal om te zetten in assembleertaal die gebruikt kunnen worden in PIC16F877

Hey, ik vond deze code was precies wat ik nodig had. Zet 16-Bit (2 registers) voor onverpakte BCD Decimaal. Werkt op de 18FXXX Series PIC Geïntegreerd deze code in mijn eigen project als een functie-aanroep en werkt als een hot damn. Hoop dat dit helpt.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back