Hoe kan ik leren van de eigen resonantie van een SMT condensator?

B

brian39

Guest
Ik wil omzeilen de ongewenste frequentie, dus ik gebruik de dop.Maar hoe kan ik leren van de eigen resonantie van een SMT condensator?Ik heb bijvoorbeeld wilt filteren op bepaalde frequenties op de stroomvoorziening van GSM900 & 1800 & 1900.

Deze informatie is onderdeel van de catalogus gegevens.U kunt terug uit de serie inductie.Dan zult u ook de sporen als transmissielijnen en de via inductie.

brian39 schreef:

Ik wil omzeilen de ongewenste frequentie, dus ik gebruik de dop.
Maar hoe kan ik leren van de eigen resonantie van een SMT condensator?
Ik heb bijvoorbeeld wilt filteren op bepaalde frequenties op de stroomvoorziening van GSM900 & 1800 & 1900.

Een historische noot.Met behulp van reeks resoanace bypass condensatoren gaat terug vele decennia.Eimac elektriciteitsnet bedrijf verkocht sockets voor hun macht kleppen / buizen met ingebouwde bypass schermrooster condensatoren met een omvang nodig is om het rooster leiden inductie resoneren in de richting van de frequentie bereik van het apparaat.Dit verzekerde een zeer goede grond van dat net die nodig is voor een goede, niet-oscillerende werking van het apparaat.

Een andere mogelijke methode voor het bepalen van de eigen resonantiefrequentie van een cap is om gebruik te maken van een netwerk analyzer.Als u vegen van een lagere freq (zeg bijvoorbeeld 50MHz) naar een hoger (dan wat je nodig hebt bijvoorbeeld 3GHz) kunt u gemakkelijk zelf bepalen waar de resonantie optreedt.Sluit de dop in de shunt als een 1-poort netwerk.Plotten op een Smith Chart (de impedantie Locus), kunt u zien waar de zelf resonantie optreedt.Waar ooit de locus kruist lijn van de 'weerstand' (dwz de kap is dat zij louter resistieve, dit is waar een van de zelf resonantiefrequenties voorkomen).Vergeet niet, de condensator is een theorectical serie resonantiecircuit, zodat de impedantie prsented door een reeks resonantiecircuit is zuiver ohmse op resonantie.Als voorbeeld, een 120PF schijf keramische condensator is self-resonante op 133MHz.Een ander stukje info te onthouden is dat voor elk van lood 1mm lengte vertegenwoordigt 1nH van inductie op 1GHz.Ik hoop dat dit helpt.

Een verdere follow-up van uw vraag.Je zou in plaats daarvan gebruik van een software pakket zoals ADS door Agilent.U kunt simuleren een condensator antwoord (vegen de toegepaste signaal frequentie en de controle op de grootte van de impedantie).Het antwoord krijg je moeten identiek zijn aan dat als je een netwerk analyzer, gebruik gewoon zonder de fysieke condensator te gebruiken.

Met standaard grootte condensatoren 0402 kunt u bij benadering het model met een serie inductie rond 0.7nH.Dit is een ruwe benadering, maar meestal goed voor 1 GHz bereik macht ontkoppeling.
Personnally Ik gebruik 33pF voor 900MHz, 10pF voor 1900MHz en 6pF voor 2,4 GHz.
Om voeg enkele compensatie voor onderdelen leidt track / draad inductie, moet u mogelijk een lagere waarde.
Murata website heeft een zeer goede interactieve tools om de impedantie en S parameters van hun condensatoren te berekenen.Ik gebruik het veel.

Hi Brian39,

U kunt downloaden vanaf de website een utility Murata (de zogenaamde Chip S parameter en impedantie Bibliotheek),

http://www.murata.com/designlib/mcsil.html

dit is voor hun assortiment van condensatoren.
Pick-up een condensator, en visualiseren de impedantie van de condensator.U ziet op het zelf resonantiefrequentie (SRK), het minimum van de grafiek.

Op deze freq.de parasithic inductie werd resonant met de condensator.Boven deze freq.de condensator als een inductor.Wees ervan bewust, wat condensator are u gebruikt voor het omzeilen van

Van UHF-bereik tot 2,4 GHz Ik gebruik verschillende condensatoren in parallel (22pF, 100pF, 1nF en 1uF/tantal

Cheers, Al

Kijk op:

http://www.avx.com/SpiApps/default.asp

Hier vindt u enkele interessante instrumenten, zoals programma's die laten zien impedantie versus frequentie grafieken van de condensator die u selecteert.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back