helpen met 3D FDTD

L

lorinsz

Guest
Hi All,

Ik ben nu bezig met een cursus project met 3D FDTD simulatie bij het vinden van de eigenfrequencies van een rechthoekige holte.Het moet een gemakkelijke taak.Echter niet uit wat voor soort bronnen en cel grootte ik gebruik, de definitieve resultaten niet overeenkomen met de analytische oplossingen op alle.Ik ben nu erg verward.Kunt u mij helpen een beetje?

holte geometrie grootte:

x-as (hoogte): 3 cm
y-as (breedte): 4 cm
z-as (lengte): 5 cm

de cel grootte ik kiezen is delta_x (= delta_y = delta_z) = 2,5 mm
nx = 12, ny = 16, NZ = 20;

Deze holte is verliesloze en gevuld met lucht.Analyseresultaten zoiets als:
f1 = 4.xxGHz, f2 = 5.xxGHz ......

Mijn resultaten zijn vrij groot te 10.xxGHz, en groter en groter ...

Ik heb mijn matlab-bestand en als je me helpen, I really appreciate it.(type 'holte' te lopen)

Door de manier, de bron tot Excite de holte kies ik een differentiële Gaussian pulse huidige langs z-as.U kunt dit zien in mijn code.Dit is echt een ander ding wat me verward.Ik donot weten de excitatie zal dan niet van invloed op mijn simulatie resultaten.Ik heb eens geprobeerd een willekeurig waarde op elke node in de holte, en kreeg verschillende eigenfrequencies.Van coz, zijn ze niet correct zijn.
Sorry, maar je moet inloggen om dit onderdeel te bekijken koppelingseisen

lorinsz schreef:

Hi All,Ik ben nu bezig met een cursus project met 3D FDTD simulatie bij het vinden van de eigenfrequencies van een rechthoekige holte.
Het moet een gemakkelijke taak.
Echter niet uit wat voor soort bronnen en cel grootte ik gebruik, de definitieve resultaten niet overeenkomen met de analytische oplossingen op alle.
Ik ben nu erg verward.
Kunt u mij helpen een beetje?holte geometrie grootte:x-as (hoogte): 3 cm

y-as (breedte): 4 cm

z-as (lengte): 5 cmde cel grootte ik kiezen is delta_x (= delta_y = delta_z) = 2,5 mm

nx = 12, ny = 16, NZ = 20;Deze holte is verliesloze en gevuld met lucht.
Analyseresultaten zoiets als:

f1 = 4.xxGHz, f2 = 5.xxGHz ......Mijn resultaten zijn vrij groot te 10.xxGHz, en groter en groter ...Ik heb mijn matlab-bestand en als je me helpen, I really appreciate it.
(type 'holte' te lopen)Door de manier, de bron tot Excite de holte kies ik een differentiële Gaussian pulse huidige langs z-as.
U kunt dit zien in mijn code.
Dit is echt een ander ding wat me verward.
Ik donot weten de excitatie zal dan niet van invloed op mijn simulatie resultaten.
Ik heb eens geprobeerd een willekeurig waarde op elke node in de holte, en kreeg verschillende eigenfrequencies.
Van coz, zijn ze niet correct zijn.

Hoi

Uit een eerste kijk wat ik vind is dat je nog niet hebben geïmplementeerd elk domein beëindiging voorwaarden (zoals ABCs) in uw code.
Dit zal zeker leiden tot erraneous resultaten.
U kunt gebruik maken van absorberende randvoorwaarden zoals Mur, PML, Higdon, Liao enz.

Een ander ding dat ik waargenomen is dat je hebt gebruikt zoveel ongewenste arrays (zoals exini, eyini, ezini enz. Deze kunnen vervangen worden door ex, ey, ez enz. (In feite is het geen enkel verschil maken in de resultaten).

Met vriendelijke groet
JitheshToegevoegd na 34 minuten:Hoi

Gebruikt u PEC muren te beëindigen uw computatie domein?
In dat geval hoeft u geen gebruik te maken van alle andere grensvoorwaarde (zoals PML).Groeten
Jithesh

Hoi,

Allereerst hartelijk dank voor uw bericht.

Ja, ik geïmplementeerd PEC grens tot beëindiging van de holte, je kunt zien dat ik niet update de grens knooppunten in mijn code.

Wat de ongewenste variabelen zoals exini, eyini en ezini, ja, ze zijn niet nodig.

Hoi,

Waarom heb je niet proberen de Matlab-code (3D), verstrekt door Taflove (die komt samen met de tweede of derde edities van zijn tekst boek: Computational Electrodynamica: De FDTD methode)?
Ook modellen een holte gesteund door PEC muren.
De code is beschikbaar in EDA boord.

Met vriendelijke groet
Jithesh

Ja, ik heb geprobeerd dat.

Maar de definitieve resultaten zijn ook niet juist.Misschien doe ik fout gedaan in de Fourier-transformatie.

Sorry voor die lui, maar ik heb niet gekeken naar je code.Als u nieuw bent op FDTD je moet heel voorzichtig zijn de uitvoering van de PEC grensvoorwaarde.Het is niet voldoende om aan te nemen gebieden buiten het raster zijn nul vanwege de aard van de gespreide Yee raster.Als u dit doet, zult u werkelijk een PEC grens langs 3 grenzen en een perfecte magnetische geleider (PMC) langs de andere drie grenzen.Je moet kunnen erkennen dat u PMC, omdat de elektrische velden zullen hebben grote waarden tot de grens als ze recht doorheen.Het elektrische veld gelijk aan nul worden gesteld op een PEC grens.

Ook wanneer computing eigen-frequenties is het belangrijk om te prikkelen de resonator met een gebied dat in staat is om opgejaagd de modus.Bijvoorbeeld, als u een eenvoudige single-point dipool bron, maar geplaatst op plaatsen waar er een modus heeft een nul, zal het niet opgejaagd dat modus.Ik stel met behulp van vijf tot tien dipool bronnen verspreid willekeurig rond uw resonator.

Heeft u net voldoende resolutie?

Ik neem aan dat u de registratie van de respons op verschillende punten in uw resonator, computers FFT's, voegen ze op, en om de pieken in de FFT.Hoe doe je dit?Bent u uw interpretting FFT correct?Zijn je antwoorden correct, maar af door enkele constante factor?

-Tip

Bedankt voor uw antwoord.

Ik ben echter niet erg duidelijk over de grens PMC u al zei, eigenlijk heb ik geen PMC hier en H veld ligt in het centrum van de zes vlakken van een kubus, dus op de grens oppervlak er shoud geen H-gebied, maar slechts E veld .Toegevoegd na 4 uur 22 minuten:Code:Ns = 2 ^ nextpow2 (maxstep);

eft1 = fft (erec1, NS) / nmax;

eft2 = fft (erec2, NS) / nmax;

eft3 = fft (erec3, NS) / nmax;

eft4 = fft (erec4, NS) / nmax;

eft5 = fft (erec5, NS) / nmax;

Fs = 1/dt;

freq = Fs / 2 * linspace (0,1, NS / 2);

S = abs (eft1 (1: Ns / 2)) abs (eft2 (1: Ns / 2)) abs (eft3 (1: Ns / 2)) abs (eft4 (1: Ns / 2)) abs (eft5 (1: Ns / 2));

cijfer; waarnemingspunt (freq, S, 'r'); grid on;

Hallo,
je moet voorzichtig zijn bij de uitvoering van de informatica-domein, als uw holte gevuld het geheel van uw domein dan fdtd U hoeft geen gebruik te maken van een ABC op de grens,
met uitzondering van de PEC BC dat zal vertegenwoordigen de wanden van de holte, echter, indien uw holte is niet het hele domein, moet u gebruik maken van ABC tot beëindiging van de computationele domein.U moet ervoor zorgen dat de reflectie van de grens van het domein is klein genoeg (0,001%), zodat met de tijd die zij propageren terug naar de positie van de holte het zal niet besmetten het resultaat van de berekening.Ook, zoals rrumpf

gezegd, moet u ervoor zorgen dat de PEC muren van uw holte zijn werkelijk PEC en er is geen element van PMC op it.That wil zeggen de update van het magnetisch veld mag niet nul zijn buurt of op de wanden van de holte en dat het elektrische veld is echt nul op de wand van de holte.Controleer het frequentiespectrum van uw bron om ervoor te zorgen dat de bandbreedte omvat het frequentiespectrum u geïnteresseerd bent in en zorg ervoor dat uw roostervak is de juiste omvang nodig zijn voor de simulatie en dat het tijdstip van de simulatie is genoeg voor de transiënte uit te sterven waardoor alleen de steady-state oplossing.
Groeten

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back