Gelijkgerichte sinusgolf de piek verwerking - niet precies weet wat te noemen!

D

DaveKMKControls

Guest
NEWBIE ALERT! Eerste post, echter lange tijd lurker. Ik heb geleerd volumes hier, en dacht dat ik geef het een schot om te zien of er iemand misschien wat gedachten op mijn project. Ik probeer erachter te komen hoe je een circuit dat kan oplossen van dit te bouwen: Aan de linkerkant is een 40 kHz signaal, hersteld halve golf, aan de rechterkant het wat ik probeer te bereiken. Merk op dat ik niet probeer een enkele piek te vinden, maar proberen om de golfvorm om alles ', maar' de pieken weg te wijzigen. Wiskundig Ik weet hoe dit te doen, maar heeft iemand nog ideeën over het oplossen van dit met een analoge circuit? Echt genieten van de input!

Kun je beschrijven de wiskundige analyse? Wat dacht je van het gebruik van een piekdetector gevolgd door een low pass filter.?

Strikt gesproken, de geschetste golfvorm suggereert, dat niet beschikt over een precieze wiskundige definitie van het gedrag. Of kan je uitleggen, wat er precies de helling zorgt ervoor dat tot nul aan de rechterzijde van de envelop golfvorm? In principe heeft u de keuze tussen een piek detector met eenvoudige verval tijdconstante en een soort van peak hold circuit, wat uiteraard moet een reset staat. De rechte lijnen duiden op een piekwaarde type, maar dit punt blijkt dat de inges niet duidelijk nog niet gedefinieerd. Het kan bijvoorbeeld een time-out, maar dan zouden we een vertraging zien.

Sorry, ik heb gegeven meer in detail te beginnen. Dit project is voor een ultrasone ontvanger. Ik ren de uitvoer door middel van een op-amp, dan is een pet naar DC, dan is een diode te gooien op de negatieve spanningen te ontdoen, dus het is een 1/2 sinus in het schema hierboven. I vervolgens voeren deze een A / D Wiskundig is het gewoon een kwestie van het ophalen van de pieken op de top op 40 kHz, gooien het saldo en het uitvoeren van een eenvoudige curvefit. De echte kern van de zaak is het voeden van een 1/2 sinus signaal naar een A / D en het krijgen van zinvolle resultaten. Zelfs met een hoge conversie, de pieken als de niet-pieken lezen, zodat ontcijferen pieken is een beetje moeilijk. Ik doe het in een AVR 8-Bit RISC-chip, maar het kost veel wat rommelige code om er te komen - een bocht zoals ik trok naar rechts zou veel meer betekenis voor mij. Ik dacht aan een piek detector / peak hold, maar ik ben op zoek naar alle pieken in een tijd, niet een enkele piek. Bijvoorbeeld, na de transducer ringen naar beneden, zou ik een vermogen van alle pieken boven een bepaalde drempel voor te krijgen, zeg 50ms.

Ik verwacht, dat een gemiddeld methode bijvoorbeeld, een geschakelde integrator gesynchroniseerd met 40 kHz carrier beter ruis en interferentie onderdrukking dan een piek detector te geven. Ook zal houden het uitgangssignaal gedurende een klokcyclus voor AD conversie.

Ik weet niet of ik kan synchroniseren met de binnenkomende gegevens - Ik weet precies wanneer de 40 kHz puls wordt toegepast, maar het gereflecteerde signaal, terwijl bij 40 kHz, is niet altijd synchroon met wat dan ook, omdat het de basis is de tijd van de vlucht. Indien het spiegeloppervlak objecten waren op precies de juiste afstanden, kon ik begrijpen (en in feite, kon ik mijn A / D synchroniseren om het te). Misschien ben ik iets gemist? Ik wil mijn grattitude betuigen aan iedereen die heeft gereageerd - ik ben een beetje verrast met het niveau van de respons in slechts een paar uur. Toen ik voor het eerst programmeren Atmels begon vele jaren terug, heb ik gebruikt om vragen op een ander bord te vragen. Ik werd geslagen en sloeg tot aan het punt dat ik zou niet de moeite een bezoek daar, gewoon omdat ik nieuw was aan de raad. Nogmaals bedankt, het is echt verfrissend.

De echo signaal heeft arbitray fase, maar nog steeds dezelfde frequentie, betekent dit dat gemiddeld een volle golf gelijkgerichte signaal meer dan een half cycli een fase onafhankelijke omvang bereikt.

FVM - is volkomen logisch, maatregel op 80kHz, het uitzoeken van de piek - probleem opgelost, waarderen de input.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back