Feedback Resistor Waarden

J

jony130

Guest
Hoi, hoe de juiste waarden van de feedback weerstand op-amp applicatie te bepalen:?: Bijvoorbeeld als we moeten niet-inverterende versterker ontwerp whit krijgen 11 [V / V] en gebruik uA741 op-amp KU = 1 + (R2 / R1). Whit van deze waarden zul je het liefst en waarom?: Optie 1 R1 = 100Ω R2 = 1kO 2 R1 = R2 = 1kO 10k 3 R1 = R2 = 100KΩ 1MΩ

joni130, U hebt niet meegeleverd voldoende informatie voor een definitief antwoord, dus ik zal de volgende veronderstellingen:. 1) De belasting weerstand zal groot zijn (> 10K) 2) U wilt een vermogen swing van ten minste + / bereiken - 10V 3) De kracht suppy is + / - 15V. Unders deze aannames, dan zou ik kies het 1K, 10K combinatie. De 741 is alleen gegarandeerd een + / bieden - 10V uitgang swing als de belasting is> = 2K. Met de 100 Ohm, 1K combinatie van de belasting zou worden 1.1k. Met de 10K, 100K combinatie, zullen de output error spanning als gevolg van compensatie van de huidige zijn 10x hoger zijn dan het geval zou zijn voor de 1K, 10K combo. Met behulp van het ergste geval de waarde van 300nA voor de 741C, zou de fout zijn 30 mV. Als dit aanvaardbaar is, dan is de 10K, 100K combo zou ook OK. De output error als gevolg van invoer offset spanning is een functie van de weerstand-verhouding, en niet de waarden, dus er is geen voordeel voor een van, gezien de ratio's. Ook ik ben ervan uitgaande dat de weerstand van de NI-ingang aan de grond gelijk zou zijn aan de parallelle combo van de de input en feedback weerstanden, dus de fout te wijten aan bias stroom zou nul zijn in alle drie gevallen groet, Kral

Alle waarden zijn "correct". Echter, met betrekking tot de niet-idealiteiten van de opamp slechts een paar waarden moeten worden gebruikt: R1 = 1kO en R2 = 10k In het algemeen moet de laagste weerstand waarde veel groter dan de output van de weerstand de opamp (en natuurlijk, groter dan parasitaire weerstanden van gedrukte lijnen) en - tegelijkertijd - de hoogste weerstand waarde moet veel lager zijn dan de opamp ingang resistieve impedantie. Indien mogelijk, waarden R ≥ 1MOhm dient te worden vermeden, aangezien parasitaire parallel capacitieve effecten verminderen zijn prestaties al bij relatief lage frequenties.

Bedankt voor het antwoord. Dus voor AC-koppeling, enkele levering versterker, de belasting weerstand 10K. Ik kon maakt gebruik van R1 = 1kO, R2 = 10k of 10K, 100K of zelfs 100K, 1M en niets aan de hand?::

In een echte toepassing, u waarschijnlijk aanvullende eisen ten aanzien van bandbreedte, ingangsimpedantie, geluid, stroomverbruik. Niet alle weerstandswaarden kan nog worden aanvaard.

Dus voor AC-koppeling, enkele levering versterker, de belasting weerstand 10K. Ik kon maakt gebruik van R1 = 1kO, R2 = 10k of 10K, 100K of zelfs 100K, 1M en niets aan de hand U moet gebruik maken 10k/1k of 100k/10k of waarom niet iets beween (47k/4.7k)? ; Het maakt echt niet uit - zolang weerstanden zijn in het lage tot medium range (bijv. geen invloed op de bandbreedte). Maar wees voor enkele levering bediening met capacitieve koppeling op de hoogte van het gebruik van een spanningsdeler in de voorkant van de niet-inv. opamp terminal (voor opamp vertekenende). Omwille van het energieverbruik, alsook met betrekking tot ingangsimpedantie deze twee en gelijke weerstanden moet zo hoog mogelijk (100k/100k).

Ok. Ik begrijp het, maar ik begrijp niet hoe deze weerstand kan invloed op de bandbreedte?. Bijvoorbeeld dit schema: Een lagere cut-off-frequenties is te bepalen door. FD1 = 0,16 / (C1 * R5) , FD2 = 0,16 / (R1 * C3) en FD3 = 0,16 / (C4 * RL) . Upper cut-off-frequenties is gelijk aan: Fg = GBP / Ku = 1M/11 = 90kHz . Dus ik kan kiezen voor R1 en R2 en vervolgens berekend C3 om bandbreedte in te stellen. Is er een andere factor die invloed heeft op de bandbreedte die ik niet noemen. En ik vermoed dat lawaai is afhankelijk van Rin van de versterker:?:

Ik zie geen fouten. Ziet er goed uit. En terecht ervan uit dat de waarden zelf voor de R1 en R2 geen invloed op de BW (zolang als R1 * C3 blijft vast) hebben

Dus in dit specifieke voorbeeld kon ik gebruik van R1 en R2 van ongeveer 10k tot 1MΩ en niets aan de hand

Twee keer heb ik gezegd dat - indien mogelijk - mag niet gebruikt worden een weerstand zo hoog als 1MOhm.

De slechte oude 741 opamp heeft een open lus spanning winst van ongeveer 11 bij 90kHz. Dus de negatieve feedback van de weerstanden zal verminderen de winst. Het zou een winst van 11 tot ongeveer 18 kHz. Maar wordt de productie slew rate te beperken vermindert de max. vermogen schommel boven slechts 9 kHz.

[Quote = Audioguru] Het zou een winst van 11 tot ongeveer 18 kHz hebben. [/Quote] Kun je me vertellen hoe bereken je deze waarden. Slew rate te beperken voor UCC = 12V (Vcc = ± 6 V) geeft Uomax = 8Vpp (4Vp) dus max output swing F = SR / 2 * pi * U = 19 kHz (Ik hoop dat deze berekening een correcte)

[Quote = jony130] [quote = Audioguru] Het zou een winst van 11 tot ongeveer 18 kHz hebben. [/Quote] Kun je me vertellen hoe bereken je deze waarden. [/Quote] De grafiek toont een winst van ongeveer 11 bij 90kHz. Maar ik denk dat is de cutoff frequentie waar de winst is eigenlijk 3dB minder. Dan is de negatieve feedback vermindert de winst meer. Dus de reactie wordt plat op slechts ongeveer 18kHz.
Slew snelheidsbepalende voor UCC = 12V (Vcc = ± 6 V) geeft Uomax = 8Vpp (4Vp) dus max output swing F = SR / 2 * pi * U = 19 kHz (Ik hoop dat deze berekening een correcte) [/ quote ] Je zou juist zijn. Niemand weet becuse de slechte oude 741 opamp is spec'd slechts voor een 30V voeding, niet 12V. Veel andere opamps zijn spec'd op 30V en 5V. De slechte oude 741 opamp zal niet goed werken met een aanbod van slechts 5V. Sommigen van hen werkt mogelijk niet goed met een aanbod van slechts 12V.

[Quote = Audioguru] De grafiek toont een winst van ongeveer 11 bij 90kHz. Maar ik denk dat is de cutoff frequentie waar de winst is eigenlijk 3dB minder. Dan is de negatieve feedback vermindert de winst meer. Dus de reactie wordt plat op slechts ongeveer 18kHz. [/Quote] Ja, natuurlijk heb je gelijk. Dus het lijkt erop dat ik moet wat jongere opamp gebruiken.

Quote : De grafiek toont een winst van ongeveer 11 bij 90kHz. Maar ik denk dat is de cutoff frequentie waar de winst is eigenlijk 3dB minder. Dan is de negatieve feedback vermindert de winst meer. Dus de reactie wordt plat op slechts ongeveer 18kHz. Nee, dat is niet juist. De open lus antwoord gegeven in de data sheet geeft de huidige winst (niet zoiets als een 3-dB-grens), uiteraard met een aantal toleranties in de achtergrond. Simulaties bevestigen dat een winst van 11 flat is tot app. 80 kHz voor de 741. By the way: Ik heb de 741 app. in 50 verschillende circuits - meestal met ± 12 volt of ± 15 volt en nooit problemen gehad. Maar, natuurlijk, zou een "jongere" opamp een goede keuze (als gevolg van slew rate beperkingen).

Ik was vooral verbaasd, dat de 741 nog steeds gebruikt wordt vandaag de dag, want ten laatste in de jaren tachtig zijn we begonnen om het te vervangen door standaard FET's (bijv. LF356) in alle circuits met een zekere bandbreedte eis, die hogere prestaties bipolaire OP (bv. OP07 / 27) voor speciale toepassingen of lage prestaties LM324 voor eenvoudige DC-circuits. Beperking door GBW moet altijd rekening worden gehouden bij het ontwerpen van OP circuits. Slewrate beperking kan een probleem zijn en het is goed, dat Audioguru het genoemd. Het zou niet zaak voor 100 mV alleen nominale uitgangsspanning, natuurlijk, maar we weten niet de specificatie.

De slechte oude 741 opamp heeft een hoge vervorming bij hoge audio frequenties. De frequenties van de fundamentele en vervorming harmonischen alle sloeg bij elkaar en maken een echte puinhoop van geluid. Er zijn bepaalde stukken van muziek waar je niet wilt dat de fuzz van een gitaar effect. Sommige mensen hebben beschadigd gehoor, waar alles klinkt als een telefoon of als een AM radio. Ze zijn blij met een slechte oude 741 of LM324 opamp. De LM358 en LM324 hebben slechte crossover-vervorming in aanvulling op slew rate beperking van boven een paar kHz.

Ik besloot om de TL072 of NE5532 Het is gemakkelijk om die opamp krijgen in Polen gebruiken en ze zijn goedkoop (2,2 euro voor NE en 1,5 euro voor TL).

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back