eenvoudige diode vraag

R

Rudie

Guest
Hallo jongens

Ik wil mijn circuit te beschermen tegen een verkeerd conneted voeding (veranderd polariteit).Om dit te doen ik wil een diode te gebruiken.Als ik de S1A van Fairchild Semiconductor.De maximale spanning op 1A wordt 1.1V.Het maximale vermogen dissipatie is 1.4W.In mijn appilication de stroom die nodig is, is 0,4 A.Dus de maximale spanning met deze stroom zou zijn:

P = I ^ 2 * R -> R = P / I ^ 2 -> R = 1.4W/0.4 ^ 2 = 8.75ohm
P = V ^ 2 / R -> V ^ 2 = P * R = 1.4W * 8.75ohm = 12.25 -> V = 3.5V

is dit correct?

Groetjes Rudie

Ik denk dat dit technisch document kunt u helpen:
"Reverse Battery Protection gebruiken PPTC Devices"
http://www.circuitprotection.com/litbrochures/ReverseBatt.pdf

hello svicent,

Bedankt voor je replay.

Als ik recht krijgen.

in figuur 2 van het artikel:
Wanneer de voeding is omgekeerd aangesloten.de TVS-diode is naar voren vertekend, waardoor een korte.De huidige is de voedingsspanning gedeeld door de on-weerstand van de TVS-diode.Omdat deze weerstand in de huidige zeer laag kan hoog zijn.Daarom is een PPTC apparaat nodig is.wanneer de huidige stijgt boven de Trip punt van de PPTC de weerstand van de PPTC toeneemt veroorzaakt een lagere stroom.De PPTC en de TVS-diode parallel aangesloten.Heb ik ook een normale diode in serie met de PPTC of niet?

Als ik kijk naar de weerstand tegen verandering van de PPTC het is een beetje laag.verandert vorm bijvoorbeeld 0.6ohm te 2.6ohm.Dus de stroom bij 12V voorziening zou worden 12V/2.6 = 4.61A????Deze berekening is waarschijnlijk verkeerd dus hoe kan ik het berekenen van de stroom in omgekeerde polariteit.

Groetjes Rudie

Rudie,
Uw analyse veronderstelt dat de voorwaartse spanning is recht evenredig met de huidige, dat wil zeggen, de diode is een lineair apparaat.Echter, dit is niet het geval.De diode spanning is een logaritmische functie van de huidige.Je bent beter af met behulp van de "Forward Voltage Karakteristiek" curve van de datasheet het bepalen van de diode spanning.De gegevens opgenomen aan
http://www.datasheetpro.com/194796_download_S1A_datasheet.html
een dergelijke curve.
Groeten,
Kral

Quote:

De PPTC en de TVS-diode parallel aangesloten.
Heb ik ook een normale diode in serie met de PPTC of niet?

Tegen de omgekeerde polariteit bescherming Ik denk dat je wel een Schottky-diode als de MBRS130LT3 (30V / 1A gebruik), vinkt u het maximale omkering spanning die je nodig hebt voor uw toepassing.

Sante
FF aka Powermos

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back