Easy TCAD vraag

M

Max_spb

Guest
Hi all,
Ik ben mijn diploma schriftelijke instructies over TCADs en hebben een probleem in een praktisch gedeelte.
Ik moet simuleren mosfet.En ik heb een proces lijst van de echte.

Ik gebruik Sentaurus proces.
En ik weet niet hoe fosfor verspreiding realiseren voor silicium (voor bron en afvoer regio's) te genereren met 5e19 concentratie, 900C temperatuur en 10 minuten.

Silvaco toepassingen:
diffus tijd = 10 temp = 900 c.phos = 5e19
en dat is alles, zo eenvoudig ...
Maar op commando diffuse sprocess 'heb geen params voor willekeurige materiaal (fosfor), alleen O2, H2O, N2 en enkele andere.
gas_flow werkt met ze alleen ook.

Ik weet, dat het triviale vraag, maar ik ben novice.
Please, help!

Ps Sorry voor mijn Engels ik uit Rusland Wink

gebruik ligament
U do't moet onthouden de sytax
grafische input

code wordt gegenereerd

vriend, zal u me helpen om Silvaco TCAD leren.Ik heb 2005,07 Windows-versie.
zult u mij de tutorial om te studeren.

Ik ben eigenlijk een leraar van halfgeleiderapparatuur modellering.please help me om te beginnen met TCAD.

De meest voorkomende manier om onzuiverheden te introduceren in halfgeleiders is ionenimplantatie, gevolgd door een diffusie stap (om de schade te gloeien).Waarom niet door u opgegeven ionenimplantatie stap eerst, dan de verspreiding?

Ben je echt gebruik van drive-in verspreiding van verontreinigingen uit gas in vaste toestand in uw proces?

Eerst moet je je de fosfor in het silicium, waarschijnlijk door de implantatie.
Dus de verklaring zou zijn iets

Implantaat fosfor dosis = 1.0E16 energie = 35 tilt = 0

U moet de dosis energie-waarden aan te passen om je definitieve waarde maar rond 1.0E16 dosis moet resulteren in 1E19.Dit zal komen voordat de diffuse verklaring.
De activering van de thermische en de verspreiding van deze geïmplanteerde fosfor wordt gerealiseerd door de diffuse verklaring.The O2, N2, H2 enz. is de omgevingstemperatuur voor de verspreiding proces en dient niet te weten over de fosfor, die al in het silicium.Voor diffuse met N2, betekent dit een niet oxiderende gloeien thermisch proces dat moet worden gebruikt.
Zo

diffuse temp = 900 time = 10

wordt standaard een N2 ambient.Dit is alles wat je nodig hebt om thermisch te activeren en herverdeling van de fosfor als de TCAD programma zal dit doen voor alle onzuiverheden die momenteel in de simulatie (in de mesh).Merk op dat de verspreiding is normaal gesproken in minuten, dus als je simuleren een snelle thermische gloeien, 1080 ° C gedurende 30 seconden zeggen, zal dit worden

diffuse temp = 1080 time = 0.5

Dit zou het geval zijn voor bron afvoer implantaat en thermische activering.Voor eerdere processen, bijvoorbeeld het kanaal implantaten voorafgaand aan de poort oxidatie, dat gebruik zal maken van de poort oxidatie thermische cyclus te activeren en de onzuiverheden herverdelen:

implantaat boor dosis = 3.5E12 energie kantelen = 20 = 7 # lage energie boor implantaat bij 7 graden

diffuse temp = 850 time = 45 H2O # Natte oxidatie

De H2O vertelt de simulator dat de oxidatie is een natte ambient, zal dus sneller oxideren en alle blootgestelde silicium zal een oxide groeien op het oppervlak, afhankelijk van de tijd, temperatuur en eventuele bestaande oxide op het oppervlak voordat deze simulatie stap.

Hoop dat dit helpt ...........

Hi All,

Hoe kan ik simuleren met TCAD op verschillende temperatuur (mixed mode).

Hartelijk dank voor hulp

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back