DS1307 backup levensduur van de batterij?

H

happy2005

Guest
Hallo, ik heb ontwierp een prototype circuit met behulp van DS1307 RTC met CR2016 lithium batterij. Ik wil weten dat, hoe lang deze batterij back-up stroom levert aan het DS1307 zonder verlies van RTC-gegevens? Ik wil graag zeker te zijn, moet het minstens 2 jaar. Door de huidige getekend van de batterij is erg klein, kon ik niet meten huidige waarde. Hoe kan ik meten (of berekenen) van de back-up tijd zonder te hoeven wachten twee jaar? Elke suggestie, boeken, links zijn welkom ..

Je kunt niet berekenen deze tijd. Als je, zeg, 100Ω weerstand aangesloten tussen DS1307 en de accu, met behulp van zeer gevoelige voltmiter je in staat zou zijn om enkele uV spanningsverlies te meten, maar dit zou nog steeds niet geven u een indicatie over live-tijd van deze batterij. Normaal gesproken een lithum batterij met apparaat, zoals DS1307 zou moeten duren voor ca.. 10 jaar .. dat is de tijd Maxim-Dallas beschrijft in het geval van DS12887 (RTC met ingebouwde batterij) ..

Waarom niet gewoon raadpleging van de datasheets: De batterij die u gebruikt, is typ. 80mAh capaciteit. DS1307 is het gebruik van 500nA in batterij modus (of 800nA als u gebruik maakt van de blokgolf output) Dit geeft u: voor 500nA 160000h of 18,2 jaar voor 800nA 100000h of 11,4 jaar de opslag tijd voor een lithium batterij is meestal aangegeven tot 10 jaar, dus kun je zeggen dat de accu moet duren voor de 10 jaar (gerekend vanaf de accu mfg datum). Het enige dat je nu hoeft te doen is om te controleren of door meting dat dit waar is, bijvoorbeeld met een weerstand als eerder besproken, bijvoorbeeld 100k geeft u 0.1V/uA een goed uitgangspunt. / Froggy

Dank u allen. Het is goed idee. Ik zal proberen om de stroom te meten met een serie weerstand. Maar, ik denk, de weerstand waarde moet zo laag mogelijk, vanwege de spanningsval en laden effect. Nogmaals bedankt.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back