CPU-ventilator functioneren principe

T

tedson

Guest
Zoeken op de snelheid van een CPU koeler ventilator te verhogen, en don'n weten hoe het werkt. Het heeft 4 rollen op stator en magnetische band op rotor. De printplaat is voorzien van 2 transistoren, 1 hal sensor en een diode. Het is onmogelijk om de circuits op de printplaat zien zonder barsten. Tenminste als ik het principe weet het, de bestelling / aansluitingen van de spoelen en de succesion van pulsen .... Hoe kan ik de printplaat weer op te bouwen naar variabele snelheid hebben?

De snelheid werkelijk geregeld door de spanning de ventilator wordt. De sensor schakelt de stroom naar het spoelen op het juiste moment op basis van de magneten positie - het is een * heel * simpel borstelloze DC motor. De spanning (eigenlijk de huidige door de spanning) veroorzaakt een bepaalde sterkte van het magnetische veld in de spoelen. Hoe sterker deze is, des te sneller de rotor wordt verplaatst, en hoe sneller de volgende impuls wordt gegeven aan de spoelen. Laat de spanning en de zwakkere magnetische veld zorgt ervoor dat langzamer lopen. Er is een minimale spanning nodig is om de ventilator te starten - om de wrijving te overwinnen, traagheid, wat dan ook. Hoop dat dit helpt u, FoxyRick.

Te vertragen, het werkt. Om te versnellen, kan de spanning branden de componenten. Of I wil de snelheid van de ventilator te verhogen. Gelieve licht mij! Welke sequence / betekenis van de stroom in de spoelen? Zijn ze gedraaid door een (1,2,3,4) of 1 +3,2 +4? Kun je tekenen een schematische?

CPU Fan normaal gesproken wordt aangedreven door een FAN motor driver .. Controleer de datasheet van de gemeenschappelijke ventilatormotor drivers die gemaakt zijn door ROHM. Eigenlijk is het 2 Fase, maar zelden dat ze 3 fase te controleren te gebruiken. De snelheidsregeling is gemaakt door PWM-controller alleen. met input door thermistor, voor temperatuur .. en het heeft een lock detect functie ... Als u probeert om de ventilator mes blokkeren met je hand en het te stoppen. Na 5 tot 6 sec. zal het proberen auto - opnieuw beginnen. de auto-start nu digitaal uitgevoerd, voordat deze vertraging van het laden en ontladen van condensatoren.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back