chronograaf-project met behulp van AT89S51

A

auspici

Guest
Momenteel
doe ik een aantal chronograaf project,
Ik wil graag voor het berekenen van de snelheid van de kogel ithin enige afstand tussen twee fotodiode sensoren, gebruik ik een 8051 van de timer-modus, om opsommingsteken tijd reizen uit de eerste sensor en op de tweede plaats, na dat ik gewoon gebruik snelheid berekenen om de snelheid van de kogel,

i gepland dat deze chronograaf zal kunnen berekenen snelheid tussen 90 - 1000 fps (feet per seconde).Ik gebruik 12Mhz kristallen oscillatoren zodat 1 cyclus machine is gelijk aan 1ľs, zo laat zegt voor het slechtste geval, de maximale tijd voor de timer overflow is

TH * TL * een cyclus machine tijd = 255 * 255 * 1ľs = 65025 Ls

ik het bereik tussen twee sensoren zijn ongeveer 0,5 meter (15,24 cm)
Vervolgens bereken ik 90 fps, dus het duurt ongeveer 5555,56 Ls
voor 1000 beelden per seconde, duurt het 500 Ls

dus dat zal ik nooit een timer overflow probleem, maar
ik zou graag willen weten wat de vraag:
1.how te schrijven codes op AT89S51 voor arimethic wiskunde operatie in assembleertaal of misschien BASIC taal (i
don't begrijpen taal C), zoals vermenigvuldigen of te delen operatie?
2.is er een suggestie voor dit project, adviezen, links, commentaar is welkom, thx

Vermenigvuldigen en delen voorbeelden voor 8051-derivaten kan gevonden worden op:
http://www.8052.com/math.phtml

Groeten,
IanP

, there is a free demo version with 4 K code generate limitation, enough for your project

Gebruik Bascom 8051
is er een gratis demo versie met 4 K-code genereren beperking, genoeg voor uw project

http://www.mcselec.com/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=41

Bascom-8051 is de Windows Basic Compiler voor de 8051-familie.Het is ontworpen om op te draaien W95/W98NT/XP en heeft alle kenmerken van Bascom LT.

.

Bovendien heeft de volledige steun voor arrays en de interne floating point type.Belangrijkste voordelen

* Gestructureerd BASIC met labels.
* Gestructureerd programmeren met If-then-else-END IF, DO-LOOP, WHILE-Wend, SELECT-CASE.
* Snelle machine code in plaats van geïnterpreteerd code.
* Variabelen en labels kunnen worden, zolang 32 tekens.
* Bit, Byte, Integer, Word, Long, Single en String variabelen.
* Gecompileerde programma's werken met een 8051 uP zoals AT89C1051, AT89C2051, 8031, 8032, 8051, 8052, 80552, 80535 en 80537 m Processors.
* Verklaringen zijn compatibel met Microsoft s VB / qb., I2C chips and 1WIRE chips.

* Bijzondere opdrachten voor LCD-displays,
I2C chips en 1WIRE chips.
* Geïntegreerde terminal emulator met download optie ...

* Geïntegreerde simulator voor de proef.

* Geïntegreerde flash programmeur en ondersteuning voor SPI, PG2051, PG302, SE512, SE514, TAFE.(hardware kan apart worden aangeschaft)
* Editor met verklaring benadrukken.
* Context gevoelige helpen.
* Voor compatibiliteit met Bascom LT, is er ook een 32-bits versie van de Bascom LT compiler.

Download link:
http://www.mcselec.com/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=98&Itemid=54

Ik maak THS-project, maar in plaats van 8051, ik gebruik PIC micro.

Mijn probleem is het gebruik van interrupts in het CCS-C, en tevens, met behulp van timers.

is het AT89S51 is nog genoeg nauwkeurige timers voor het berekenen van de snelheid of ik iets moet veranderen aan andere micros?

Zult u met deze voor airsoft ook?Ik gebruik PIC,
de timing is niet erg goed nog YM kant want ik ben usig CCS delay_us (tijd) aan de tijd verbruikt, ik ma nu vraagt helpen hoe dit te doen door gebruik te maken van timers.

Waar is uw locatie eigenlijk?

Ik woon in Indonesië, ja
ik ga gebruiken voor airsoft en i toepassen voor mijn opdracht project, ik heb 3 weken vóór de uiterste datum =), indien u vertrouwd met airsoft chronograaf,
heb ik geprobeerd te ontwerpen die vergelijkbaar zijn met Guarder chronograaf, ze ook gebruiken AT89C51, dus ik denk dat het kan omgaan met de timers,

zodat ik eindelijk iemand gevonden betrekken met airsoft hier =),

Mas auspiciën schreef:
Citaat:

is het AT89S51 is nog genoeg nauwkeurige timers voor het berekenen van de snelheid of ik iets moet veranderen aan andere micros?

Laten we veronderstellen dat de snelheid van de kogel van een geweer is ongeveer 150 tot 200 meter per seconde en er zijn 2 nabijheid sensoren die zin een kogel op de baan geplaatst 1 meter van elkaar.Uit bovenstaande kunnen we dat 1meter afstand worden benaderd in 1 / 200 = 5 milliseconden.Als u een snelheid van deze meting moeten we berekenen:
Snelheid = 1/Tdelay
Voor bepaalde tijd
max. fout granuality voor easurement moet worden

Speed Err = 1 / (Tdelay Trs)

Trs = 1 / (Speed Err) - Tdelay

Dat betekent dat uw nauwkeurigheid is afhankelijk van:
- Uw cpu klok stabiliteit moeten worden geschaald tot tijd dfelay meting geval.
-
De nabijheid sensor vertragingstijd (voornamelijk differentiële waarde tussen 2 nabijheid sensoren)
- Andere vertragingen in elektrische schakelingen

Laten we zeggen voor de nauwkeurigheid van 1 m / s moet je measurem timing beter dan 25 USEC.Dat betekent
24 USEC> Terr_clock Terr_sensor Terr_intWat ik zou doen als zal dit project:
- Evalueer fotodiodes voor snelheid
- Evalueer transimpednace versterker en kandidaat opamps
- Evalueer cadidate comparatoren op transpimpednace versterker uitgang
- Gebruik input capture timers (in termen van micro avr)
- Overweeg het gebruik van zichtbaar licht laser voor proximity sensor (Ik veronderstel dat wanneer pistool is geschoten, tegenover opsommingsteken er luchtstroom die kan leiden tot vroegtijdige nabijheid sensor triggering).

auspiciën schreef:

Ik woon in Indonesië, ja ik ga gebruiken voor airsoft en i toepassen voor mijn opdracht project, ik heb 3 weken vóór de uiterste datum =), indien u vertrouwd met airsoft chronograaf, heb ik geprobeerd te ontwerpen die vergelijkbaar zijn met Guarder chronograaf, ze ook gebruiken AT89C51, dus ik denk dat het kan omgaan met de timers,zodat ik eindelijk iemand gevonden betrekken met airsoft hier =),

Ik vroeg mijn vriend om dat te doen, want dat chrono
wasnt mijnbestrijdingsacties

Ik kom na de pic hier toen ik reeds heb het

btw hoe denkt u dat ur fotodiode sensoren plaatsing?is een fotodiode voor elke sensor zijn voldoende, of moet ik gebruiken meer dan een, op alle gebied?

Ik gebruikte phototransistors en LED's, ik denk als het zal beter zijn voor het gebruik van zichtbaar licht of infrarood.

Heb je gezien dat de sensoren en lightsource worden gebruikt door de guarder?

Ik heb niet gezien, een reële chrono.

Glenjoy

phototransistors zijn niet de beste keuze, omdat ze traag.Alvorens zij moet u uw aanvaardbaar meetfout ...Als uw project moet de nauwkeurigheid van de cursus.

Dus het beste te gebruiken is fotodiode?Btw, kan PIC op 8Mhz gebruik van CCS C kan de tijd tot een minimum van 312 ons?

Een pellet draait op 800 meter per seconde, en sensoren geplaatst 3 centimeter uit elkaar liggen, gemeten tijd te reizen die distanceis 312 ons, kan pic nauwkeurig meten?

Bedankt.

wat voor soort LED did u gebruiken?een IR-of gewoon de gebruikelijke LED?wat u gaat doen om te voorkomen dat eventuele externe licht verstoring?want wat ik weet, de fotodiode is echt gevoelig met een licht, CMIIW

Ik heb al een backup plan, indien de fotodiode
doesnt werkte, ik ga gebruik maken van een IR-split (4 of 5 pins misschien), is vergelijkbaar met IR voor muis scrollen systeem, heb ik al getest met behulp van handmatige berekeningen met behulp van osciloscope, maar de probleem is, de max bereik voor de split, is echt klein, het pakket wordt geleverd met het bereik van minder dan 6 mm (bb-formaat), dus ik moet snijden in het midden van de spleet, zodat de bb kunnen door de sensoren

Vanaf nu ben ik nog niet echt van het type LED of sensor om gebruikt te worden, ben ik nog in de test van themicro als het echt kan omgaan met deze tijd dwang met behulp van CCS C.Toegevoegd na 2 minuten:http://home.earthlink.net/ ~ jimsluka / Jims_chrono.html

thx voor de link helpt me,

Ik voeg wat meer vooruitgang later

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back