capaciteit achter OP-Amp

J

jaks

Guest
Hoi,

Ik heb op een versterker (tl071) die ik gebruik als een spanning volgeling.Bij de uitgang heb ik een parallel capacitieve (en niets anders, zie foto).

Soms werkt het, soms op de versterker gaat naar de verzadiging (zelfs als er geen ingangssignaal op alle).Waarom werkt het niet altijd?Verbindingen worden gecontroleerd,
is er geen losse verbinding.
Sorry, maar je moet inloggen om dit onderdeel te bekijken koppelingseisen

Hallo,

niet ziet, wat bedoel je precies met "verzadiging".De genoemde output capacitieve belasting zal leiden tot uitgebreide "beltoon" of permanente oscillatie.

to an appropriate value, removing ringing or oscillation, a series resistor between voltage follower output and load is necessary, a few ohms may be enough.

Ter verhoging van de zogenaamde fase-marge
op een juiste waarde,
het verwijderen beltoon of trilling, een serie weerstand tussen spanning volgeling productie en nodig is, een paar ohm kan worden volstaan.In de TL071 datsheet, geen gegevens voor capacitieve belasting worden gegeven.Je zou kunnen berekenen minimale waarden voor verschillende capacitieve belasting uit gegevensblad parameters, maar dat
is een beetje moeilijk is en waarschijnlijk niet nodig hier.

Als je bedoelt constante DC niveau aan de uitgang, zou dit niet worden gekoppeld aan capacitieve belasting, maar op meer dan de bruikbare ingangsspanning bereik (common mode voltage range).

Groeten,
Frank

FVM schreef:

niet ziet, wat bedoel je precies met "verzadiging".
De genoemde output capacitieve belasting zal leiden tot uitgebreide "beltoon" of permanente oscillatie.

Ik sluit een 100 Ohm weerstand aan de uitgang van een TL07x opamp die moet voeden de hoge capaciteit van een afgeschermde kabel.Dan is het niet oscilleren.

Het circuit zelf zonder de weerstand is niet stabiel.Stel dat moment is er een spanning van Vin = 1V atthe niet omkeren inbreng van de OPAMP.Vervolgens op de steady-state de output spanning over de condensator zal b 1V.Nu de ingangsspanning wijzigingen 1.2V.Het heeft tot chaarge de condensator tot 1,2 door de grote weerstand van de input OPAMP.Daarom zal er enige vertraging tijdens die zullen er aanzienlijke spanning tussen de twee terminals van de OPAMP.Dus de outut zullen proberen te bereiken positieve verzadiging.Als het probeert te bereiken positieve verzadiging de spanning op het omkeren terminal wordt hoger dan de spanning aan de niet-omkeren termnal leidt tot negatieve verzadiging bij de uitgang.Dus het circuit is niet stabiel en afhankelijk van de eindige gedood tarief met negatieve feedback, moet de spanning zijn oscilleren tussen ÂąVsat.Ik feit kan worden onvoorspelbaar ook, als er geen stabiliteit in het circuit.

Daarom is het een te stabiliseren moet isoleren de output en de belasting condensator.Onder deze voorwaarde de verandering in spanning op de niet-onverting terminal wordt weerspiegeld in de uitgangsaansluiting onmiddellijk zonder de condensator om de spanning in heel het.Onder deze voorwaarde de verandering in de spanning aan de ingang verandert de lading spanning met bepaalde vertraging, afhankelijk van de tijd constante van de RC combinatie op de output.

Welcome to EDABoard.com

Sponsor

Back