| Auteur | Bericht |
|---|
amriths04
Lid geworden: 15 juli 2006 Posts: 241 Geholpen: 13
| 24 november 2006 15:30 bc107 simpele ontvanger | | |
|
| Hallo vrienden, Ik wilde alleen om je advies voordat ik kan uitproberen. Ik ben van plan het bouwen van een eenvoudige ben ontvanger in een "BREAD BOARD".
Mijn idee is om eerst een 1) antenne (ongeveer 1m) 2) afgestemd circuit (L | | C (var)). 3) deze uitgang wordt gegeven aan een dubbele etappe (BC 107 bjts), met gain = 100 * 100 = 10000, zodat het goed wordt versterkt. 4) Dit versterkte uitgang wordt dan gegeven aan een envelop detector. (Met behulp van een germanium diode en R-en C-combinatie). 5) deze uitgang wordt vervolgens verstuurd naar een andere in een fase versterker. 6) de output is afkomstig uit luidsprekers.
mijn twijfel is, of mijn logica is juist? is er een praktisch probleem in de bovenstaande stappen? of enige andere alternatief?
dank u bij voorbaat, amrith.s |
|
| Terug naar boven | |
 |
Borber
Geworden: de 01 januari 1970 Posts: 1561 Geholpen: 117 Locatie: Slovenië
| 24 november 2006 19:41 Re: het opbouwen van een AM-ontvanger | | |
|
| | Uw concept is usuall voor beginners niveau. Let op impedantie matching tussen LC tank en volgende versterker. Bandbreedte en de selectiviteit van de ontvanger is afhankelijk van Q-factor van de LC tank. Vindt u enkele voorbeelden van dergelijke ontvanger op internet. |
|
| Terug naar boven | |
 |
winderig
Lid geworden: 19 juli 2002 Posts: 4875 Geholpen: 324 Locatie: Middle Earth
| 24 november 2006 20:44 Re: het opbouwen van een AM-ontvanger | | |
|
| | Dit is een TRF (tuned rf) type ontvanger die populair was in de jaren 1920. |
|
| Terug naar boven | |
 |
Artem
Lid geworden: 22 mei 2003 Posts: 1652 Geholpen: 91 Locatie: Turan
| 24 november 2006 21:19 Re: het opbouwen van een AM-ontvanger | | |
|
| | amriths04 wrote: | Hallo vrienden, ... 3) deze uitgang wordt gegeven aan een dubbele etappe (BC 107 bjts), met gain = 100 * 100 = 10000, zodat het goed wordt versterkt. ... amrith.s |
kunnen worden moeilijk te bereiken. |
|
| Terug naar boven | |
 |
amriths04
| 25 november 2006 3:51 Re: het opbouwen van een AM-ontvanger | | |
|
| sorry borber, Ik kan niet begrijpen hoe de impedantie tussen de afgestemd circuit en de versterker wedstrijd. zou u zo vriendelijk mij aanbevelen een site die zich bezighoudt met impedantie matching tussen fasen?
bedankt, amrith.s
| Borber wrote: | | Uw concept is usuall voor beginners niveau. Let op impedantie matching tussen LC tank en volgende versterker. Bandbreedte en de selectiviteit van de ontvanger is afhankelijk van Q-factor van de LC tank. Vindt u enkele voorbeelden van dergelijke ontvanger op internet. |
Toegevoegd na 2 minuten:
hello Artem, bedoel je ik zou niet gebruiken bc 107 of dat ik niet zou moeten gebruiken BJT zelf? ander apparaat dan wat ik kan gebruiken voor de RF-versterker podium? Kan ik een hoge frequentie opamp? Please advise.
bedankt, amrith.s
| Artem wrote: | | amriths04 wrote: | Hallo vrienden, ... 3) deze uitgang wordt gegeven aan een dubbele etappe (BC 107 bjts), met gain = 100 * 100 = 10000, zodat het goed wordt versterkt. ... amrith.s |
kunnen worden moeilijk te bereiken. |
Toegevoegd na 2 minuten:
Dit is het circuit ontworpen i. Please advise.
bedankt, amrith.s
|
|
| Terug naar boven | |
 |
winderig
| 25 november 2006 4:52 Re: het opbouwen van een AM-ontvanger | | |
|
| | U gebruikt een vermogen diode voor de detector. De capaciteit kan te hoog zijn. Probeer een klein signaal diode 1N918 silicium zoals het type of de 1N5711 Schottky type. |
|
| Terug naar boven | |
 |
budhy
Geworden: 21 oktober 2006 Posts: 836 Geholpen: 185 Locatie: Indonesië
| 25 november 2006 5:35 Re: het opbouwen van een AM-ontvanger | | |
|
| U gebruikt vreemde voeding verbinding op je route, kijk opnieuw.
U gebruikt niet een capasitor op kleine signaal gemeenschappelijke emitter versterker
Last edited by budhy op 25 nov 2006 6:54; bewerkten in totaal 1 keer |
|
| Terug naar boven | |
 |
Borber
| 25 november 2006 6:10 Re: het opbouwen van een AM-ontvanger | | |
|
| Je ontwerp is helemaal verkeerd. LC parallel tank in serie met de antenne is bandstop filter. Het moet worden aangesloten als bandpass filter. Versterker is verkeerd, het is winst is ongeveer 0dB of een, niet 10.000 wat u verwacht. Dit komt omdat transistoren zijn verzadigd. De verhouding van de collector naar emitter weerstanden is juist, maar 330k collector weerstand is te groot. Start ontwerp met aanname van de huidige inzamelaar van 1-2mA. Transistors moet opereren in een klasse. En aan het eind berekenen bias weerstanden. Bezoek: http://www2.eng.cam.ac.uk/ ~ DMH / ptialcd / TRF / trf.htm |
|
| Terug naar boven | |
 |
amriths04
| 25 november 2006 9:40 Re: het opbouwen van een AM-ontvanger | | |
|
| ya, ik begreep dat. kunt u gewoon zeggen of de onderstaande ontwerp zou gelijk. Pardon, ik ben nog een beginner ..
Laat Vcc = 10V, Laat ic = 1mA, Laat Rc = 5.6k, dus, Vc = 10-5.6 = 4.4V,
winnen = 100, dus, Re = 0.056k, dus, Ve = 0.056v, en Vb = 0.656v.
ja, vertekenende weerstanden, Ra (bovenste) = 93.4k en Rb = 6.6k. met een andere fase met vergelijkbare configuraties maakt het podium met een dubbele winst 100 * 100. zal dit werken? en hoe dat te veranderen LC ckt in een bandpass regeling?
thankyou, amrith.s
| Borber wrote: | Je ontwerp is helemaal verkeerd. LC parallel tank in serie met de antenne is bandstop filter. Het moet worden aangesloten als bandpass filter. Versterker is verkeerd, het is winst is ongeveer 0dB of een, niet 10.000 wat u verwacht. Dit komt omdat transistoren zijn verzadigd. De verhouding van de collector naar emitter weerstanden is juist, maar 330k collector weerstand is te groot. Start ontwerp met aanname van de huidige inzamelaar van 1-2mA. Transistors moet opereren in een klasse. En aan het eind berekenen bias weerstanden. Bezoek: h ** p: / / www2.eng.cam.ac.uk / ~ DMH / ptialcd / TRF / trf.htm |
Toegevoegd na 2 minuten:
ya budhy, ik heb wat je bedoeld. Het was een fout die ik begaan tijdens het tekenen in PSpice. condensator die je bedoelt te zeggen?
amrith.s
| budhy wrote: | U gebruikt vreemde voeding verbinding op je route, kijk opnieuw.
U gebruikt niet een capasitor op kleine signaal gemeenschappelijke emitter versterker |
|
|
| Terug naar boven | |
 |
Borber
| 25 november 2006 14:51 Re: het opbouwen van een AM-ontvanger | | |
|
| Je versterker zal winst van ongeveer 30. Probeer wat info hier te krijgen: http://my.integritynet.com.au/purdic/index.html # RF-versterker-design
Gebruikt u PSpice alleen voor het tekenen van schema's? Het kan simuleren uw circuit en dat is het belangrijkste purpouse van specerijen programma's. |
|
| Terug naar boven | |
 |
amriths04
| 25 november 2006 15:42 Re: het opbouwen van een AM-ontvanger | | |
|
| maar ik ben met een student versie van PSpice. i donno hoe het te gebruiken voor analyses van voorbijgaande aard. Heeft u tutorial over PSpice?
| Borber wrote: | Je versterker zal winst van ongeveer 30. Probeer wat info hier te krijgen: h ** p: / / my.integritynet.com.au / purdic / index.html # RF-versterker-design
Gebruikt u PSpice alleen voor het tekenen van schema's? Het kan simuleren uw circuit en dat is het belangrijkste purpouse van specerijen programma's. |
|
|
| Terug naar boven | |
 |
Google AdSense

| 25 november 2006 15:42 Advertenties | | |
|
|
|
|
| Terug naar boven | |
 |
Borber
| 25 november 2006 16:10 Re: het opbouwen van een AM-ontvanger | | |
|
| PSpice shurelly hebben alle basis simulaties zoals AC en van voorbijgaande aard. Ik gebruik geen PSpice en kan niet direct helpen. Proberen te helpen of zoeken het gebruik van internet voor PSpice handleiding. U vindt veel informatie. Electronics Workbench of Multisim is meer geschikt voor beginners, denk ik. |
|
| Terug naar boven | |
 |
winderig
| 25 november 2006 20:11 Re: het opbouwen van een AM-ontvanger | | |
|
| | Uw ontvanger moet een middel om de winst bij de ingang van de audio versterker te veranderen. |
|
| Terug naar boven | |
 |
amriths04
| 26 november 2006 2:04 Re: het opbouwen van een AM-ontvanger | | |
|
| bedoel je ik nodig om een AGC gebruiken daar of gewoon een spanningsdeler met een nominale winst zou doen?
bedankt,
| winderig wrote: | | Uw ontvanger moet een middel om de winst bij de ingang van de audio versterker te veranderen. |
|
|
| Terug naar boven | |
 |
winderig
| 26 november 2006 2:38 Re: het opbouwen van een AM-ontvanger | | |
|
| Tussen de detector en de audio-versterker heeft een variabele weerstand met een kant geaard. De andere kant gaat naar de detector en de variabele tik gaat naar de audio-versterker.
Enkele andere dingen om op te letten is trilling van de twee fase RF-versterker. Dit is een kwestie van zorgvuldige lay-out en voeding filteren.
U kunt ook nog een schakelaar tussen twee antennes, een zeer lange en een zeer kort. Op die manier lokale stations zullen niet clip in de RF-fase. |
|
| Terug naar boven | |
 |